Adverteren op Facebook: 3 mogelijkheden die je wellicht nog niet kent

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 28 okt 2013 in nieuws

Adverteren op Facebook biedt ongekende targetingmogelijkheden die steeds uitgebreider worden. Ze veranderen echter ook continu. Het is vaak wel bekend dat je de advertenties kan targeten op basis van geslacht, leeftijd en woonplaats, maar er zijn ook enkele zeer effectieve mogelijkheden en opties die nog lang niet iedereen kent. In dit artikel een drietal minder bekende mogelijkheden van Facebook advertising.

1. Mobile App Ads.
Mobile App Install Ads verschijnen in het mobiele nieuwsoverzicht van gebruikers en leiden meteen naar de Google Play of iTunes store. Hiermee is dit type Facebookadvertenties uitermate geschikt voor het genereren van nieuwe downloads van je mobiele app of meer interactie onder je huidige gebruikers. De targeting is per device en operating systeem in te stellen. Je kunt er ook voor kiezen om de advertenties alleen te laten zien als de gebruiker gebruik maakt van een Wifi-verbinding. Wil je meten hoeveel downloads deze advertenties genereren, dan is het wel noodzakelijk om de Facebook SDK code in de app te installeren (uitleg vind je hier). Uit onderzoek van Localytics blijkt dat 66 procent van de app-gebruikers een app maar één tot tien keer gebruikt. Met de recente update van dit type advertenties is dit probleem te verhelpen. Je kunt ze ook inzetten om de engagement en conversie onder de huidige gebruikers van apps te vergroten.

Mobile App Ads Facebook

2. Custom audiences.
Met custom audiences (aangepast publiek) kun je bepaalde groepen gebruikers targeten op basis van e-mailadres, telefoonnummer of Facebook ID. Deze optie is dus heel geschikt om (ex-)klanten waar je een e-mailadres of telefoonnummer van hebt, te bereiken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om jouw nieuwsbriefabonnees een specifiek bericht te laten zien. Of een deel van jouw klantenbestand een update met een specifieke boodschap en/of actie te geven. Hier vind je een duidelijke uitleg van hoe je custom audiences kunt gebruiken. Je kunt met de inzet van custom audiences ook een bepaald publiek uitsluiten, om bijvoorbeeld te voorkomen dat jouw huidige klanten een aanbieding voor nieuwe klanten zien.

Custom Audience Voorbeeld

3. Brede categorieën.
Facebook biedt marketeers de mogelijkheid om specifieke interesses in te vullen, de zogenaamde precieze interesses. Daarnaast biedt ze ook de mogelijkheid om gebruik te maken van brede categorieën. Dit zijn door Facebook ingedeelde groepen gebruikers op basis van informatie die zij delen met het netwerk. Het aantal brede categorieën is onlangs fors uitgebreid. Een greep uit de momenteel te targeten categorieën:

  • Eigenaars van specifieke merken telefoons (Android, iOS, Windows en Blackberry). Je kunt bij Android alle specifieke merken targeten (bijvoorbeeld Samsung, HTC en Sony) en bij iOS ook nog de specifieke iPhones en iPads (3, 4, 5S ) filteren.
  • Gebruikers die onlangs zijn verhuisd, een nieuwe baan hebben of binnen een week jarig zijn.
  • Ouders (van kinderen van 0-3, 4-12, 13-15 en 16-19 jaar).
  • Liefhebbers van een bepaalde sport, filmgenre of muziekstroming.
  • Travel: mensen die onlangs zijn teruggekeerd van een reis of op dit moment aan het reizen zijn.

De lijst met brede categorieën is intussen flink. Helaas geeft Facebook zelf geen duidelijk overzicht van alle brede categorieën of wijzigingen in deze lijst. Op de site van Aimclear vind je deze wel.

Broad categories

Mogelijkheden steeds uitgebreider
De mogelijkheden om te adverteren op Facebook worden steeds uitgebreider en veranderen continu. Daarom zijn lang niet alle mogelijkheden bij alle adverteerders bekend. Terwijl bovenstaande opties (maar bijvoorbeeld ook nóg nieuwere mogelijkheden zoals Lookalike audiences, Partner Categories en retargeting) zeer effectief kunnen zijn om gebruikers specifiek te benaderen. Met dit artikel heb ik je meer inzicht in de bestaande mogelijkheden willen geven.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment