Social weekoverzicht: mobiel verkeer YouTube ruim 60% gegroeid


Afgelopen week was er weer veel nieuws op het gebied van social media. Zo melde ING dat het gebruik van social media stagneert en blijkt dat de verliezen van Twitter oplopen. Maar er was meer nieuws:

Mobiel verkeer YouTube flink gegroeid
Deze week maakte Google bekend dat het mobiele verkeer voor YouTube 60 procent is gegroeid naar 40 procent van het totale verkeer. In de afgelopen jaren maakte mobiel al een behoorlijke groei. In 2011 was mobiel goed voor zes procent van het totale verkeer en in 2012 was dit 25 procent. Als de groei doorzet zal volgend jaar het merendeel van het verkeer waarschijnlijk mobiel zijn. Om deze bezoekers nog beter te bedienen lanceerde YouTube recentelijk al een nieuwe app waarin video’s, als kleine overlay, doorspelen tijdens het zoeken. Voor november staat er nog een nieuwe functionaliteit op de planning. Vanaf dan wordt het mogelijk om video’s op te slaan om ze later offline te bekijken. De stijging van het mobiele verkeer brengt ook uitdagingen met zich mee. Waar YouTube adverteerders op de desktop verschillende mogelijkheden biedt om te adverteren is er op mobiel alleen de mogelijk om te adverteren middels een pre-roll. Hierbij hoeft de adverteerder alleen te betalen als de bezoeker ook daadwerkelijk de video bekijkt.

Facebook, Pinterest en Twitter domineren “social sharing”
Het Amerikaanse Shareaholic is voor een studie gedoken in de statistieken van de 200.000 websites en hun 250 miljoen unieke maandelijkse bezoekers. Daaruit blijkt dat Facebook veruit het meeste verkeer genereert naar websites. Op nummer twee en drie staan Pinterest en Twitter. Onderaan het lijstje staan LinkedIn en Google+. Beide genereren minder dan één procent van al het verkeer dat Facebook genereert. Meer hierover lees je in dit artikel.

social sharing

Twitter telt vijf miljoen Nederlandstalige Twitter accounts
Het in Amsterdam gevestigde PeerReach publiceerde deze week de uitkomsten van een onderzoek naar het (Nederlandse) Twitter gebruik. Hieruit blijkt dat er op dit moment vijf miljoen Nederlandstalige accounts zijn, waarvan er zo’n 1,05 miljoen maandelijks actief zijn. Hiermee vormen Nederlanders en Vlamingen ongeveer één van de wereldwijde meest actieve twitterpopulaties. Uit een verdere analyse blijkt dat 25 procent van de Nederlandse accounts zakelijk zijn en dat 52 procent van de privé-Twitteraars vrouwelijk is. De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse Twitteraar is 24,5 jaar. Tieners zijn met meer dan 60 procent veruit de grootste leeftijdsgroep. Lees de overige bevindingen van dit onderzoek op het weblog van PeerReach.

Twitter marktaandeel per leeftijd

Er was ook nog ander nieuws rondom Twitter. Zo werd afgelopen week bekend dat Twitter is begonnen met het, beperkt, uitrollen van een nieuwe functionaliteit waarbij gebruikers direct messages kunnen ontvangen van iedere volger. Het is hierbij dus niet meer nodig dat de ontvanger de afzender ook volgt. Een ideale optie voor bijvoorbeeld webcare accounts. Gisteren kwam naar buiten dat Twitter waarschijnlijk werkt aan een concurrent voor Whatsapp en Hangout. De app zal, naar verwachting, gaan werken op basis van direct messages waarbij het niet nodig is dat je elkaar volgt. Persoonlijk vraag ik mij af of Twitter tieners niet een alternatief wil gaan bieden voor Snapchat. Om mij heen zie ik dat deze app in korte tijd erg populair is geworden onder deze groep.

Facebook: consumenten zitten niet te wachten op het liken van bedrijven.
Onderzoek heeft bevestigd wat we eigenlijk stiekem al gewoon wisten: consumenten zitten er helemaal niet op te wachten om een bedrijf te liken op Facebook. Als ze dit dan wel doen, dan is het puur uit eigen belang. Men wil kortingen, persoonlijk relevante tips of suggesties. Dit terwijl een meerderheid van de CMO’s juist volop inzet op social. Het grootste probleem is misschien nog wel dat, volgens het onderzoek, 50 procent van de CMO’s vindt dat (hun) marketeers nog te traditioneel denken. De oplossing komt misschien wel van Facebook zelf. Die zou namelijk aan het testen zijn met een “follow” button voor Facebook pagina’s. Hiermee ontvangen Facebook gebruikers zonder te liken de berichten in het nieuwsoverzicht.

Ook deze week is er weer nieuws omtrent Facebook-adverteren. Afgelopen dinsdag kondigde Facebook aan dat er een functionaliteit komt voor de “custom audiences”. Hiermee wordt het voor marketeers mogelijk om Facebookgebruikers te bereiken die hun website hebben bezocht of hun mobiele app hebben gebruikt. De nieuwe functionaliteit zal in eerste instantie beschikbaar zijn voor een beperkt aantal tekstpartners en zal naar verwachting in de komende maanden wereldwijd worden uitgerold. Ander nieuws komt voort uit een onderzoek van het Amerikaanse ShopIgniter. Zij bestudeerde het eerste en tweede kwartaal van dit jaar 2.000 nieuwsoverzicht berichten. Hierbij blijkt dat page post ads, pagina updates die worden ingezet als advertenties, ook zorgen voor meer organisch bereik en virale impressies.



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.