Afmelden.nl van start, met acuut Europees bereik

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 18 okt 2013 in nieuws

Startup Afmelden.nl helpt iedereen zich zo snel en eenvoudig mogelijk uitschrijven voor abonnementen op kranten, tijdschriften maar ook bij verzekeraars, mobiele telecombedrijven en verzekeraars. “Minstens duizend bedrijven per land”, zegt oprichter Maarten Roelofs over zijn nu al internationale initiatief.

Nog geen week zijn de sites live en nu al weten duizenden consumenten in binnen- en vooral buitenland de nationale afmeldsites te vinden. Puur op basis van webpagina’s die goed zijn te vinden door Google. “De term Opzeggen in combinatie met een bedrijfsnaam is een enorm populaire zoekopdracht.”

Vandaag zijn Roelofs en compagnon Sandra Hofstede live in acht landen. Volgende week zijn dat er elf. En eind dit jaar is heel Europa afgedekt met sites als Afmelden.nl en -.be, Opsig.dk, Afmelden.de, Cancel.my en Cancellare.it.

De systeem werkt eenvoudig. Een consument gaat naar de site en zoekt naar het bedrijf waarbij hij een abonnement heeft om te annuleren. Daar krijgt hij de keuze om op te zeggen per brief, aangetekende brief, telefoon of e-mail (voorbeeld: opzeggen KPN).

Afmelden.nl verstuurt de brieven gratis en retourteert de belletjes naar de callcentra ook gratis door. De consument betaalt vooralsnog niets. Roelofs: “We hebben een aantal verdienmodellen op het netvlies, maar de komende maanden is de dienst gratis.”

Het werkkapitaal wordt verschaft door de ondernemers zelf en investeerders Martijn Eier (eigenaar cloudprinter Foprico) en telecomkenner Leonard Wolters. Zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat de duizenden brieven kunnen worden geprint en verzonden en dat de telefoontjes goed worden gerouteerd. Maar daar eindigt het niet. Iedere telefoongesprek dat iemand pleegt om zich af te melden, wordt opgeslagen en per e-mail opgestuurd. Zo heeft de abonnee het bewijs van opzegging.

Een team van in totaal zo’n vijftig vrijwilligers en freelancers worden alle doellanden afgegrazen. Van ieder bedrijf wordt in kaart gebracht welke opties er zijn om een klantrelatie te beëindigen. Die opties worden allemaal aangeboden op de bedrijfspagina op de nationale afmeldsites.

“De filosofie hierachter is dat vaste, langlopende contracten niet meer van deze tijd zijn. Maar ook dat abonneren veel makkelijker is dan annuleren.”

Behalve ‘gewone’ abonnementen wil Afmelden.nl, en diens internationale zusjes, ook de schrapplek zijn voor online discussieforum en zelfs profielensites als Facebook.

Foto: Munir Hamdan (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment