Adverteerders werken aan opt-out voor fingerprinting

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 11 okt 2013 in nieuws

De Digital Advertising Alliance en het Interactive Advertising Bureau werken aan een nieuwe standaard waarmee consumenten zich kunnen afmelden voor trackingmethoden buiten traditionele cookies om. Privacygroepen zeggen dat het gaat om een poging om nieuwe technieken als browser fingerprinting te legitimeren.

Het nieuwe initiatief komt onder meer voort uit het besluit van Mozilla om standaard cookies te blokkeren in zijn populaire Firefox browser. Een belangrijke voorvechter is het Californische bedrijf BlueKai, dat technieken ontwikkelt waarmee adverteerders grote hoeveelheden data kunnen analyseren. Deze deze meer statistisch georiënteerde oplossingen zouden de cookies kunnen vervangen. Zo kan de gebruiker worden herkend aan de instellingen van de browser: bijvoorbeeld welke plug-ins en lettertypen worden gebruikt. Daarbij wordt niets opgeslagen op de computer van de gebruiker.

Maar privacygroepen zijn daar niet gerust op. Het wordt moeilijker voor consumenten om te bepalen of zij gevolgd worden en ook moeilijker om zich af te melden, zeker als dat moet bij een weinig bekende belangenorganisatie.

Overigens meldt AdAge dat ook Microsoft de trackingcookie wil vervangen door een eigen volgtechniek, in elk geval voor zoekmachine Bing en Internet Explorer. De plannen zouden zich nog in een vroeg stadium begeven, maar er zal vooral naar de configuratie van het gebruikte apparaat worden gekeken. Ook Google, Facebook, Apple en Amazon zoeken naar alternatieven. Niet vanwege privacy overwegingen, maar omdat trackingcookies niet erg geschikt zijn voor mobiele apparaten. Twintig procent van het wereldwijde webverkeer betreft smartphones.

Fingerprintingtechnieken worden steeds vaker ingezet. Onderzoekers van KU Leuven troffen onlangs op zeker vierhonderd websites fingerprintingtechnieken aan gebaseerd op JavaScript (pdf). Anderen gebruiken Flash fingerprinting.

Overigens valt fingerprinting in Nederland onder de cookiewet. Browser fingerprinting voor herkenning vereist dus net zo goed toestemming.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment