Ex-STIR-onderzoek tijdelijk in handen van GfK

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 08 okt 2013 in nieuws

Een groep online uitgevers probeert de bereiksmetingen die STIR ooit deed nieuw leven in te blazen. Ze vragen GfK om tijdelijk de metingen te verrichten, zodat komend jaar naar een definitief meetsysteem kan worden gezocht.

Begin deze week zou Vinex, een groep van internetexploitanten, zijn strategie voor de komende periode bekendmaken, maar er is gekozen voor een tussenstap. Zojuist maakten bekend dat GfK Nurago voor een jaar het bereiksonderzoek zal verrichten.

“GfK maakt hiervoor gebruik van een speciaal voor dit doel samengesteld panel en de meettechniek van GfK Nurago. Het nieuwe onderzoek is inmiddels gestart en de eerste meetdata over de maand september zullen begin november beschikbaar komen. Vanaf begin 2014 zal het meten van mobiel bereik ook onderdeel uitmaken van het onderzoek.”

Uitgevers, adverteerders en mediabureaus in Nederland zitten al kwartalen zonder een degelijk systeem waarmee ze hun media-inkopen kunnen plannen en afrekenen.

Afgelopen juni werd het contract met GfK Intomart en comScore beëindigd omdat het door hen beloofde nieuwe, moderne meetsysteem maar niet van de grond kwam. Dat systeem zou dagelijkse rapportages moeten kunnen leveren en ook betere inzichten in het mobiele kanaal moeten geven.

Het is nog maar de vraag in hoeverre er nog een breed marktgedragen bereikbaarheidsonderzoek zal worden opgetuigd. Verscheidene marktpartijen leveren reeds zelf dit soort data als commercieel product. Voorbeelden: Google/GfK, DMA Institute (zichtbaarheid), Wakoopa, Nielsen en comScore. Het verschil tussen de oude STIR-rapportages en deze metingen is het marktbrede draagvlak, wat ontbreekt in een versplinterde markt.

Foto: Louise Docker (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment