Pretium lijdt weer nederlaag in publiciteitsoffensief

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 03 okt 2013 in nieuws

De Twentsche Courant Tubantia heeft een oproep aan lezers over ervaringen met telecombedrijf Pretium moeten verwijderen, maar mocht gewoon wel publiceren over de omstreden verkoopmethoden van het bedrijf.

Diverse kranten en tv-programma’s hebben in de loop der jaren aandacht besteed aan de telefonische verkoopmethoden door callcenters die voor Pretium Telecom werkten. Pretium biedt, nadat het vorig jaar is gestopt met internet, alleen nog ouderwetse belabonnementen over het vaste netwerk van KPN.  Klanten zijn vaak ouderen.

Bij alle negatieve publicaties stapt Pretium vrijwel onmiddellijk naar de rechter, maar even vaak haalt het bedrijf bakzeil. Vorig jaar won de Volkskrant nog een kort geding dat Pretium had aangespannen. De TROS en Pretium zijn zelfs al jaren verwikkeld in een juridische strijd die zelfs tot aan de Hoge Raad is uitgevochten.

In juli werd in dagblad Tubantia een oproep geplaatst. Het dagblad wilde zoveel mogelijk ervaringen met het telecombedrijf verzamelen. In een toelichting schreef de krant: ‘Volgens (de) lezers hebben vooral de oudere abonnees niet in de gaten dat ze een ander abonnement afsluiten. Ze willen niet switchen, maar krijgen toch een brief thuis waarin ze worden gefeliciteerd met hun nieuwe abonnement. Waar ze vervolgens naar eigen zeggen moeilijk van af komen. Deze krant wil hier met hulp van zoveel mogelijk lezers onderzoek naar doen.’

Volgens Pretium zou deze oproep al ernstige beschuldigingen en insinuaties aan het adres van Pretium bevatten. De rechter was het daarmee eens. Maar het leed was al geleden. Tubantia kreeg honderd reacties, overwegend klachten. Pretium heeft vervolgens geprobeerd om de publicatie van een artikel te verbieden. Onder meer eiste het bedrijf alle contactgegevens van klagers over Pretium. Die vordering werd al in augustus afgewezen.

Voor Pretium was er overigens niets nieuws onder de zon, stelde uitgeverij Wegener toen in de rechtbank. De wijze waarop het telecombedrijf klanten werft, heeft al eerder in en buiten de rechtspraak tot discussie geleid. Pretium wilde echter alsnog rectificaties in de krant van dezelfde omvang als de publicaties en eiste drie maanden lang een publicatie op de website van de krant. Voorzieningenrechter Vermeulen wees gisteren de vordering af. Alleen de oproep door Tubantia was in zijn ogen onrechtmatig.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment