Nieuw: shoppen met hashtags op Twitter

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 01 okt 2013 in nieuws

Het fenomeen staat nog in de kinderschoenen, maar het is technisch al wel mogelijk: shoppen met hashtags op Twitter. Diverse startups en Twitter zelf hebben zich op deze ontluikende markt gestort.

Het gemak dient de mens. Direct reageren op een aanbieding in een tweet en het product morgen in huis hebben, wie wil dat nou niet? De pionier op dit gebied is Chirpify uit het Amerikaanse Oregon. Die richt zich vooral op het tweede scherm. Stel dat een bedrijf op televisie adverteert met #Buy #CocaCola, dan kunnen gebruikers die zich bij Chirpify hebben aangemeld en smartphone dan wel tablet gebruiken eenvoudig via PayPal, creditcard of bankkaart betalen. Aangezien veel tv kijkers een tablet op hun schoot hebben liggen, negen van de tien Amerikaanse huishoudens hebben er één, liggen hier grote kansen.

chirpify

Chirpify begon als een marktplaats voor iedereen die wat wilde verkopen, maar dat werd geen groot succes. Nu zijn ze een soort PaaS (Platform as a service) voor zogenoemde actietags op Twitter, Facebook in Instagram. Klanten zijn onder meer Adidas, Tim McGraw, Sol Republic, Estee Lauder en Green Day. Zij betalen 2500 tot 5000 dollar per maand voor promoties die schijnen te werken. De conversie is ongeveer 4 procent, ruim boven die van banners. Marketeers mogen zelf de hashtags verzinnen, zoals: Exclusive! The first 500 people to post #buy #MovieAwards will get all 10 films for only $10. CEO Chris Teso van Chirpify noemt de hashtag de nieuwe URL.

Tweets van retailers trekken nu nog de aandacht van consumenten. Twitter-gebruikers zijn eerder geneigd naar retailwebsites te gaan dan reguliere internetgebruikers. En ze kopen ook meer, zo blijkt uit een uitgebreid onderzoek onder 7600 gebruikers: 31 procent koopt, versus 27 procent bij reguliere gebruikers. Maar dat is nog gewoon op de oude manier, via een verwijzing vanuit een tweet naar een site.

Retail_chart_1

Startups als Chirpify, Get This, Ribbon en Gumroad willen dat veranderen. Ribbon plaatste onlangs zelfs Buy-knoppen direct in tweets, maar had geen toestemming gevraagd aan Twitter, en moest ze weer verwijderen.

Want Twitter is ook al zelf actief op deze markt. Begin dit jaar lanceerde het microblog een samenwerking met American Express. Klanten van de credit card-maatschappij konden reageren op tweets voor een afgeprijsde Kindle Fire, een Sony camcorder of een armband. Reageren en kopen gaat overigens nog wel via tussenstappen: American Express stuurt eerst een bevestigingsbericht, waarop je binnen 15 minuten moet reageren.

Het lijkt er nu op dat Twitter deze dienstverlening nu gaat uitbreiden. Twitter heeft in augustus Nathan Hubbard van Ticketmaster aangetrokken om shoppen via tweets verder te faciliteren. Dat lijkt een verstandige strategie. Consumenten zullen hun geld alleen aan bekende dienstverleners zoals Twitter zelf willen toevertrouwen. Afgewacht zal moeten worden of Twitter alle betaalmethoden ondersteunt.

De tijd zal moeten uitwijzen of het een effectieve verkoopstrategie is. Wie er vroeg bij is kan profiteren van maximale aandacht. Maar als iedereen zijn koopjes op internet gooit, zal de aandacht al gauw verslappen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment