Emerce eHealth: consument-patiënt haalt de dokter in

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 25 sep 2013 in nieuws

Jan Christiaan Huysman van UMC Utrecht  is tien jaar actief in de zorgwereld als programma- en interim-manager en geeft richting aan zorginnovatie bij ziekenhuizen Rivierenland en Vitras Thuiszorg. Hij is dagvoorzitter van het congres Emerce eHealth, en leidt een panel onder de noemer Zelfredzaamheid: eHealth verbetert patiëntenzorg.

Je hebt een boek geschreven, Ziekenhuizen beter maken. Hoe doe je dat met moderne technologie en wat zou er nog moeten gebeuren?
“Ziekenhuizen zijn complexe organisaties en gedragen zich veelal als bedrijfsverzamelgebouwen met allemaal eigen bedrijfjes er in – lees: maatschappen, labs, afdeling radiologie, enzovoorts. Voor de kwaliteit van de zorg en patiëntgerichtheid is het juist van belang dat het zorgproces met de patiënt centraal staat, ICT-systemen dat ondersteunen en informatie overal beschikbaar is, ook voor de patiënt. Dat kan alleen maar met geïntegreerde Ziekenhuis Informatie Systemen en patiëntportalen. Het vergt ook een meer bedrijfskundige benadering van de bestuurders en de leidende artsen. Zij moeten de silo-oriëntatie verlaten en zich focussen op goede zorgprocessen en -coördinatie. Daarnaast is een open houding rond uitkomsten van behandeling hard nodig, want dat leidt het snelste tot verbetering van de medische kwaliteit. Alle ziekenhuizen claimen dat de patiënt centraal staat, maar de praktijk toont een ander beeld.”

Is zorginnovatie mogelijk in het licht van de bezuinigingen?
“Juist nu! ‘Never waste a good crisis’ zeggen de Engelsen treffend. Het huidige zorgmodel is gebaseerd op een scheiding van de eerste, tweede en derde lijn-zorg, GGZ, V&V en thuiszorg. De arts verwacht dat de patiënt bij hem op bezoek komt en vaak nog geruime tijd in de wachtkamer zit. Dit is volstrekt niet meer van deze tijd. Technologie als breedband internet, videotelefonie (Skype ), smartphones en apps, en mobiele diagnostische apparatuur maakt het delen van spraak- en datacommunicatie makkelijker dan ooit. Vertaal dat in nieuwe zorgconcepten, waarbij verschillende zorgverleners gaan samenwerken en communiceren met de patiënt en er ontstaan effectieve vormen van zorg op afstand. Reduceer dan het grote aantal zorginstellingen dat vooral gebaseerd is op grote gebouwen in lastig bereikbare binnensteden. Creëer gezondheidscentra in de wijken met first-time-right diagnostics. Dit vraagt uiteraard wel om een krachtige houding van de overheid en duidelijke aanwijzingen aan de verzekeraars die deze innovaties echt moeten ondersteunen in plaats van alleen tijdelijke subsidies te verstrekken. Ik zou zeggen: kijk goed naar de succesvolle voorbeelden qua e-business uit het bedrijfsleven. Bij mijn vorige werkgever IBM begonnen we hiermee in 1993, twintig jaar geleden!”

Welke trends in eHealth zie je die belangrijk worden en waarom?
“Smartphone- en tablet-apps worden langzaam maar zeker beter en betrouwbaarder. De meeste patiënten kunnen er goed mee overweg. Het ondersteunt laagdrempelige communicatie tussen patiënt en zorgverlener en stimuleert zelfredzaamheid. Daarnaast zie ik een indrukwekkende opmars van medische technologie op consumentniveau. Denk aan de bekende ECG-app op de iPhone. Ik voorspel dat binnenkort zwangere vrouwen zelf een baby-echo op die manier kunnen maken. De consument-patiënt gaat menige dokter ‘inhalen’ en aan vormen van zelfzorg doen.”
“Tenslotte zie ik patiëntgroepen via portals en forums meer en meer met elkaar communiceren en elkaar helpen. In de VS gebeurt dat al langer via het bekende patientslikeme.com. Diezelfde vorm van horizontale communicatie zal zich overigens ook bij artsen onderling gaan voordoen. Dat maakt de zorg ook beter door uitwisseling van expertise en best practices. Koning Willem-Alexander had het al over de participatiemaatschappij in zijn troonrede en noemde specifiek de langdurige zorg. eHealth ondersteunt die ontwikkeling en stimuleert het zelfmanagement. Probleem is wel dat een belangrijk deel van de patiënten en cliënten qua gedrag hierin nu nog achterblijft. Hoe ga je daar mee om? Ik voorzie dat zorgpremies lifestyle gerelateerd worden en er meer verantwoordelijkheid bij de burger komt te liggen. Overigens terecht.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment