Omroepen willen beleving digitaal verlengen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 25 sep 2013 in nieuws

Commerciële en publieke omroepen proberen de kijker nog meer bij programma’s te betrekken. Via apps en in het geval van de VPRO een digitale tv-zender met een wekelijkse programmering. Gisteren presenteerden zij hun crossmediale activiteiten op Cross Media Café in Hilversum.

Tot voor kort werden kijkers van Boer Zoekt Vrouw een week lang in spanning gehouden. “In de tussentijd was het niet de bedoeling dat de boeren hun mond opendeden”, vertelde Patrick de Koning, hoofd nieuwe media KRO, gisteren op het Media Park in Hilversum. Met de start van Boer Zoekt Vrouw Internationaal is de formule veranderd. In de Boer zoekt Vrouw Videochat op internet zijn voor het eerst nieuwe scènes te zien van Yvons bezoek bij de boeren. En wie echt niks wil missen kan altijd nog de bijbehorende app downloaden. Met de laatste nieuwtjes, weetjes en de boeren barometer die je vertelt wat voor weer het wordt.

De KRO is niet de enige omroep die probeert om de beleving van tv-programma’s digitaal te verlengen, zoals Wilko van Iperen van NCRV het formuleerde. Van de Altijd Wat Monitor tot Zappmysterie, op internet moeten de programma’s als het even kan gewoon doorlopen. Met spelletjes en een hoop interactie. De app van De Slimste Mens is 750.000 keer gedownload. Er zijn 13 miljoen spelletjes gespeeld, aldus Van Iperen.

De Altijd Wat Monitor heeft al een eervolle vermelding gewonnen bij de Lovie Awards, de internationale prijzen voor internettoepassingen. Het is een interactief journalistiek platform, waar kijkers de voortgang van de onderzoeken live kunnen volgen en zelf input leveren. De Altijd Wat Monitor is begonnen als onderdeel van Altijd Wat, maar wordt vanaf januari 2014 een zelfstandig tv-programma.

Het verst gaat de VPRO. Die is dit seizoen op vpro.nl een eigen digitaal tv-kanaal gestart waarop iedere week een nieuwe selectie van de beste VPRO TV te zien is. Langzaam moet dat gaan uitgroeien tot een volwaardige zender met desgewenst ook live-uitzendingen. Volgens Leonieke Verhoog, eindredacteur VPRO.nl, dwingt internet wel tot een bepaalde aanpak. “Al te lange fragmenten werken niet.”

De online betrokkenheid helpt, want er zijn voorzichtige aanwijzingen dat die apps leiden tot meer kijkers. Volgens Patrick Klink, Manager Product development RTL, heeft de app GTST: Spring Levend gezorgd voor 14 procent televisiekijkers dan in het vorige seizoen. Simpelweg door het zomerseizoen te overbruggen met online activiteiten. RTL is van plan om volgend jaar een nieuwe app te lanceren, van waaruit je alle programma’s kunt meebeleven. “We stappen af van de veelheid van programma-apps.”

Het lukt overigens niet altijd. Rutger Verhoeven, hoofd nieuwe media van de VARA, moest toegeven dat het DWDD Magazine de zomerdip niet heeft overleefd. Zolang De Wereld Draait Door liep was er voldoende belangstelling, maar in de zomer waren kijkers even helemaal DWDD-moe. En soms worden verkeerde keuzes gemaakt. “Voor VARA Kassa hebben we een tweede scherm-toepassing specifiek voor tablets ontwikkeld, dat hebben we ook steeds gecommuniceerd. Maar 70 procent van de bezoekers probeert die toepassing op hun smartphone te kijken en klaagt dat het er daar niet goed uitziet.”

KRO’s Patrick de Koning gaf een tip mee. “Bij de KRO zijn de programmamakers ook verantwoordelijk voor online. Dan zie je ook automatisch een grotere betrokkenheid met het medium.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment