Nederlands ‘Spotify’ voor kranten en bladen van start

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 24 sep 2013 in nieuws

Voor tien euro per maand onbeperkt artikelen lezen uit tijdschriften, kranten en collecties van cartoonisten en dichters. Dat is wat het hernieuwde eLinea.nl uit Delft vandaag op de Nederlandse markt brengt.

Met ruim zeventig aangesloten titels en nieuwe tientallen in de pijplijn probeert eLinea een echte vernieuwing op de markt voor gedrukte titels tot stand te brengen. Wie achtergronden bij het nieuws wil lezen, of items uit uitgaven die hij anders nooit ziet, kan volgens het Spotify-model een abonnement nemen. Een vast bedrag per maand, onbeperkt veel lezen.

Een mobiele app is er nog niet. “Maar die komt er wel als we merken dat daar behoefte aan is”, zegt directeur van de eReaders Groep Michel Suijkerbuijk. “We beginnen met een webapplicatie. De betalingen lopen via Paypal. Iedereen kan de kopij in de webapplicatie bekijken. Betalende gebruikers zien de volledige producties, passanten zien een zogeheten ‘afgebroken weergave’. Een fragment, dat wordt geïndexeerd door Google om de vindbaarheid te vergroten.

“Je kunt nog steeds losse artikelen kopen”, wat ook al het geval was bij de oorspronkelijke versie van eLinea. De vandaag gepresenteerde vernieuwing gaat om de ‘all you can eat’-component. “Een soort Flipboard in de browser”, aldus mede-directeur Wiebe de Jager.

Het aanbod omvat vooral tijdschriften en slechts in mindere mate kranten. Het Nederlands dagblad doet wel mee, evenals de Wegenerkranten. Met andere dagbladuitgevers worden nog gesprekken gevoerd.

De inkomstendeling is in het voordeel van de uitgevers. Zij ontvangen, bij los verkochte items, zeventig procent van de omzet. Het ‘all you can eat’-model kan er in deze situatie voor zorgen dat eLinea aan zijn eigen succes ten onder gaat. eReaders Groep zou, in theorie, meer kunnen moeten afdragen aan leesomzet dan het aan de consument vraagt. In de praktijk zal geen enkele uitgever die destructieve route willen bewandelen voor een promotiemiddel.

Suijkerbuijk streeft ernaar om over drie jaar zo’n 150.000 betalenden klanten te hebben.

De digitale krantenbak is voor door iedere nieuwe inschrijver twee dagen gratis te gebruiken. Daarna moet de portemonnee worden getrokken.

De Nieuwe Reporter geeft hier een vergelijkende bespreking van de vergelijkbare initiatieven Blendle, Yournalist en Myjour. Elk van deze vier initiatieven werkt met financiële steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers. In totaal investeerde zij ruim acht ton in deze projecten.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment