De mogelijkheden die Apples iBeacon biedt voor mobiele marketing

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 18 sep 2013 in nieuws

Woensdag verschijnt iOS 7 voor iPhones en iPads. Daarin zit een nieuwe technologie verborgen die aardige mogelijkheden biedt voor mobiele marketing. Oftewel: wat kun je precies met iBeacon?

Er is eigenlijk nog maar weinig ruchtbaarheid aan gegeven: iBeacon. De technologie fietste even voorbij tijdens de presentatie van iOS 7 op de ontwikkelaarsconferentie van Apple in het voorjaar, maar was alweer gauw vergeten. Veel is nog geheim en een aantal bedrijven werkt aan toepassingen onder een geheimhoudingsclausule met Apple.

iBeacon is eigenlijk een nieuwe Bluetooth-functionaliteit die Apple aanbiedt onder iOS 7. Met iBeacon is een nauwkeurige locatie- en afstandsbepaling mogelijk tussen twee apparaten, waaronder een iOS apparaat. Daarbij zijn allerlei mogelijkheden denkbaar, zoals het uitwisselen van contactgegevens, draadloos betalen met je iPhone en aanbiedingen zodra je je iPhone vlakbij een iPad-zuiltje in een winkel houdt. Klinkt dat bekend? Het zijn inderdaad dezelfde mogelijkheden die NFC biedt, de chiptechnologie die Apple maar niet wil omarmen.

Dreigt er dan weer een standaardenstrijd? Heeft Apple helemaal niks geleerd van FireWire, de kabeltechnologie die grotendeels werd verdrongen door USB? Niet helemaal. Apple maakt namelijk wel degelijk gebruik van een universele standaard genaamd Bluetooth Low Energy (BLE), die ook door Android wordt ondersteund vanaf Android 4.3. BLE zit al een tijdje in iPhones (4S en 5) en iPads. Apple was zelfs het eerste bedrijf dat deze standaard introduceerde.

BLE heeft een aantal voordelen. De technologie is zuinig. Bakentjes kunnen tot twee jaar mee op een enkele celbatterij. Het bereik is groter. NFC komt niet verder dan 20 centimeter, iBeacon gaat tot 50 meter. De afstand kun je per toepassing instellen. Beperkingen zijn er ook. Via BLE kun je alleen zeer kleine hoeveelheden data uitwisselen. En BLE is gevoelig voor interferentie en niet altijd secuur.

Maar de locatiebepaling is wel weer beter dan van GPS en WiFi. Dat houdt in dat je met je iPhone door een winkel kunt lopen en het baken draadloos een kortingsbon naar je iPhone kan sturen wanneer je bijvoorbeeld voor het rek damesrokken staat. Dat is vaker geprobeerd en zelfs met Bluetooth, maar erg gebruikersvriendelijk waren de oplossingen tot dusverre niet. Apple hoopt dat met iBeacon te veranderen.

Inmiddels is er een eerste accessoire voor mobiele marketing in winkels genaamd Estimote (99 dollar per stuk): een bakentje dat oogt als een vreemd insect. Het van oorsprong Poolse bedrijf zegt met grote retailers in de VS en Europa te experimenteren en dat het in de toekomst niet eens noodzakelijk is om eerst een app te installeren om informatie naar klanten te sturen. Er is ook al een mobiel advertentienetwerk van Adomaly gebaseerd op iBeacon voor (fysieke) winkels.

Er zijn ook andere mogelijkheden denkbaar die Apple niet heeft genoemd, zoals automatische toegangscontrole en elektronische gidsen voor musea. iBeacon lijkt kortom een veelzijdige toepassing.

Er zijn nog wel wat onduidelijkheden. Werkt iBeacon alleen met iOS of toch ook met Android? En hoe staat het eigenlijk met de privacy? Want niet een ieder zal gecharmeerd zijn van ongevraagde berichten. Mogelijk horen we er dit najaar meer over.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment