PayPal pilot: wordt betalen met je foto het nieuwe pinnen?

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 11 sep 2013 in nieuws

Eerder dit jaar verraste PayPal op het Mobile World Congres in Barcelona de wereld al met de uitspraak niet te geloven in mobiel betalen op basis van Near Field Communication (NFC) technologie. PayPal introduceerde PayPal Here dat bluetooth gebruikt om de smartphone van de consument te koppelen met de smartphone of tablet van de winkelier.

Nu start PayPal met een nieuwe pilot, waarbij de identificatie bij de mobiele betaling plaatsvindt op basis van de foto van de winkelende consument. In dit artikel een uitleg over deze cloud-based betaaloplossing en de ‘wedstrijd’ tussen NFC versus cloud-based.

NFC versus cloud-based
Al langer wordt er gediscussieerd over de toekomst van mobiel betalen. Zijn NFC-betalingen gedoemd te mislukken? Gaan we betalen in de cloud?

PayPal is inmiddels een duidelijke voorstander van cloud-based payments. ”I think the push for NFC is an inside-out view of the world,” zei David Marcus, CEO van PayPal, eerder dit jaar tegen de Huffington Post. ”It’s what’s good for carriers and handset manufacturers, but they’re not asking what problem is this going to solve for consumers. That’s why I’m not a big believer.”

Volgens Marcus lost NFC niets op. “If you want to change the consumer behaviour you have to go for something problematic,” zei Marcus. “Payments is not one of them. We’re not focusing on the payment side but on the shopping experience… that is the beginning of a consumer value proposition that will start to change people’s lives.”

In 2011 presenteerde PayPal haar visie op de ‘future of shopping’. Ook toen al zag je de duidelijke focus op de klantervaring bij het winkelen. In de meer recente video over de ‘future of payments’ sluit PayPal af met: “PayPal wants to take the pain out of payments”. De nieuwe pilot in London laat duidelijk een andere shoppping experience zien en meer betaalgemak en minder ‘pijn’.

PayPal Check In and Pay
Dankzij de pilot in de Richmond Highstreet in Londen kan het grote publiek deze vernieuwende betaaloplossing uitproberen. Wat is PayPal Check In and Pay eigenlijk?

Het is een nieuwe mobiele betaaloplossing van PayPal, waarbij gezichtsherkenning gebruikt wordt om de betaling te verifiëren. Op je smartphone (iOS, Android of Windows Phone) kun je onderaan in het menu het item ‘Local’ kiezen en op een kaart zien welke winkeliers in je directe omgeving een PayPal-betaling accepteren. Als je één van de aangesloten winkels binnenloopt, kan je vervolgens inchecken. De winkelier ziet op zijn iPad of iPhone dat je in de winkel bent en kan nadat je iets gekocht hebt je foto selecteren uit de foto’s van alle mensen die op dat moment zijn ingecheckt en je vervolgens het bedrag in rekening brengen. Vervolgens wordt de transactie voltooid en ontvang je een notificatie van je betaling, als ook een e-mail met de kassabon.

De betaaloplossing doet mij erg denken aan MyOrders Secondscreen, waarover ik al eerder schreef. Ook bij MyOrders Secondscreen kan de consument inchecken in een winkel en spreekt men de verwachting uit dat het contact tussen de winkelier en de consument persoonlijker wordt. Zou PayPal goed naar MyOrder gekeken hebben?

Nee, dat is niet het geval. De pilot is net begonnen, maar eind vorig jaar december lanceerde PayPal de nieuwe mobiele betaaloplossing al op LeWeb in Parijs. Destijds bekeek ik onderstaande video al. Het is de moeite waard om de video te bekijken, omdat het ook andere toepassingen laat zien. Denk daarbij aan het betalen van je parkeerplaats of het bestellen en betalen van een gerecht in een restaurant. Bij het laatste voorbeeld hoeft de serveerster, net als bij MyOrder, niet bij je aan het tafeltje te komen om je bestelling op te nemen en je betaling aan te nemen.

Zoals uit bovenstaande video blijkt kan iedereen een app maken waarbij de API van PayPal Check In and Pay wordt gebruikt.

In de praktijk
PayPal heeft met Check In and Pay een creatieve oplossing bedacht voor het mobiel betalen. PayPal is ervan overtuigd dat het een snellere betaalmethode is dan conventioneel betalen met debit- of creditcards. Naast snelheid biedt deze betaaloplossing mogelijk ook een oplossing voor wachtrijen. Winkeliers worstelen altijd met het probleem van de wachtrijen (retail line busting). De wachtrij is immers vaak de grootste ergernis van de consument. Betaaloplossingen op basis van met NFC-chip uitgeruste smartphones of cards gaan dit probleem waarschijnlijk niet oplossen, omdat je altijd nog langs een fysiek punt moet lopen om te betalen (tap en go). Bij betalingen in de cloud hoef je geen fysiek contact te maken met een point of sale.

Hoe zou dit bijvoorbeeld in Nederland kunnen werken. Stel je hebt Albert Heijn’s Appie die uitgerust is met de PayPal Check In and Pay API. Dan loop je de Albert Heijn binnen, check je in en begin je vervolgens met het scannen van je boodschappen. Eenmaal klaar met het doen van je boodschappen, betaal je in de app met PayPal en loop je de winkel uit. Uiteraard loop je het ‘risico’ op een controle. Een medewerker bij de uitgang ziet zo nu en dan op zijn of haar scherm een foto voorbijkomen van een klant van wie de inhoud van de winkelwagen gecontroleerd moet worden, bijvoorbeeld die van mij. De medewerker ziet ook de naam dus zegt vervolgens vriendelijk: “Meneer Spelier, graag zou ik even uw wagen willen controleren”. Geen enkel probleem uiteraard. Met deze oplossing zou de wachtrij, ook die voor de zelfscanbetaalterminals, helemaal verdwenen zijn.

Tot slot nog een voorbeeld van een succesvolle cloud-betaling: Apple’s EasyPay. In de Apple Store, ook in Amsterdam, kan je accessoires kopen zonder langs de kassa te gaan. Je scant met je iPhone de barcode van het artikel, voert je Apple ID in en je creditcard wordt belast, zoals ook bij de aankoop van app’s in de Itunes Store. Easy does it.

Conclusie
Als je mij vraagt welke betaaloplossing het gaat winnen of zou moeten winnen, NFC of cloud-based, dan zou ik wedden op de laatste. Het belangrijkste argument voor mij is de oplossing die het kan bieden voor wachtrijen of wachten in het algemeen (bijvoorbeeld bij het opnemen van de bestelling of het betalen van je bestelling). PayPal begrijpt dat je als payment provider iets moet betekenen voor de shopping experience. Bij de huidige NFC-oplossingen, ook de proef van de Nederlandse banken in Leiden, zie ik geen gewijzigde en verbeterde experience, maar gewoon een andere betaalmethode die ietsje eenvoudiger is. Om met de simpele woorden van de CEO van PayPal te spreken: ”Why in the world is tapping better than swiping?”

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op finno.nl



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment