Overname Scout24 door Axel Springer afgeketst

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 09 sep 2013 in nieuws

Het lukt Deutsche Telekom maar niet om Scout24 te verkopen, zijn Europese exploitant van rubrieksadvertenties. Uitgeverij Axel Springer laat het afweten. Er zijn voor zover bekend geen andere gegadigden.

Tussen de anderhalf en twee miljard euro is de vraagprijs van Scout24 Group. Dat was het al toen de allereerste onderhandelingen begonnen en zo lijkt het nu nog steeds. Duitse media melden dat Axel Springer de prijs toch te hoog vindt en afhaakt. Bertelsmann liet in een eerder stadium al de gelegenheid schieten.

Scout24 Group is een groep websites waar in verschillende Europese landen, ook Nederland, rubrieksadvertenties staan rondom een aantal thema’s. De ene site heeft datingadvertenties, de andere vastgoed en weer een andere bijvoorbeeld auto’s.

Voor Axel Springer zou het een passend bedrijf zijn geweest. Immers, de Duitsers hebben net besloten een groot deel van zijn papieren titels af te stoten. Het wil het online deel van de omzet – nu al meer dan vijftig procent – nog verder vergroten om het bedrijf toekomstbestedig te maken. Een aantal investeringen van de afgelopen jaren waren juist gericht op advertenties. Toch haakt het af voor Scout24.

Waarom de aankoop niet doorgaat, is niet bekend. Mogelijk wil Deutsche Telekom niet zakken met de prijs. Het telecombedrijf heeft echter geen alternatieve potentiële koper. Het wil de lelijke dochter toch verkopen. Internetreclame werd jaren geleden gezien als een toekomstig, nieuw verdienmodel. Deze activiteit blijkt echter te ver van de kernactiviteit vandaan te liggen.

Foto: Hendrik Hacquin (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment