WPP verklapt route naar 45 procent digitale omzet

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 30 aug 2013 in nieuws

Communicatie- en reclamegigant WPP haalt eenderde van zijn omzet inmiddels uit digitale activiteiten. Niet genoeg, aldus de leiding, want dat moet 40 à 45 procent worden. De cijfers laten zien dat Europese bestedingen krimpen, maar Nederland een gemiddelde groei vertoont.

Dat blijkt uit de financiële cijfers over het eerste halfjaar van 2013.

De omzet steeg met 7,1 procent tot 5,3 miljard pond en de winst voor belasting steeg met negentien procent tot 427 miljoen.

De Europese omzet bij bureaus als GroupM, MediaCom, Mindshare, Y&R, MED en JWT nam met een procent af. Europa is echter de enige regio in de wereld waar de bedrijvengroep een krimp vertoont. Dat wordt voornamelijk veroorzaakt door de Zuid-Europese landen, waar de lokale economieën blijvend onder druk staan.

Sectoren die ondergemiddeld mediageld uitgeven zijn: Computers, Financial Services, Food, Retail, Telecommunications en Travel & Airline. Bovengemiddeld: Entertainment (+10%) en Drinks, Government en Oil (5-10%).

Voor het eerst geeft WPP meer zicht op zijn digitale strategie voor de komende jaren. Dat doet het bedrijf in zijn presentatie aan de financiële markt (PDF) . Daar wordt duidelijk dat de huidige digitale omzetbijdrage van eenderde moet groeien naar 40 à 45 procent. Daar hangt geen exacte termijn aan.

Daar ligt een aantal drijfveren aan ten grondslag. E-commerce wordt steeds groter, dus pure players zullen zich vaker tot grote communicatiespecialisten willen richten. En het verschijnsel ‘big data’ begint zich te manifesteren. Veel bedrijven beschikken over ongestructureerde klant- en marktgegevens. Daarmee kunnen zich gerichter hun klanten gaan bedienen, wat expertise vergt dat WPP wil gaan aanbieden. Daartoe zullen overnames worden gepleegd.

Bovendien ziet de leiding dat steeds meer klanten hun mediabudgetten anders inrichten. Er wordt geld weggehaald bij de traditionele media ten gunste van digitale bestedingen. “Die druk geldt niet enkel voor kranten en tijdschriften, maar ook free to air-televisie”.

Investeringsgebieden voor de komende tijd worden expliciet genoemd. Dat zijn: web development, DSPs, mobile, social, eCommerce en eShopper.

Foto: Justin Henry (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment