De business-impact van wearable computing


Op 28 mei 2013 tijdens de D11 conferentie van Wall Street Journal’s AllThingsD werd Apple-topman Tim Cook stevig aan de tand gevoeld door veteraan-journalist Walt Mossberg. Tijdens het interview liet Cook zich ontvallen dat hij de markt van wearable computing ongelooflijk interessant vindt. Het is een belangrijk gebied dat zich nu nog aan het ontwikkelen is. Een hoop problemen moeten nog worden opgelost, maar het terrein is nagenoeg klaar voor ontginning. In deze nieuwe markt gaan volgens Cook veel partijen een rol spelen. De markt van sensoren is al aan het exploderen. Nu is het allemaal nog erg gefragmenteerd en ondoorzichtig, maar zegt Cook, met het verstrijken van de tijd wordt het vanzelf duidelijk.

I think wearables is incredibly interesting and I think it could be a profound area […] There are lot’s of things to solve in this space, but it’s an area which is ripe for exploration. It’s ripe for all of us to get excited about. I think there will be tons of companies playing in this. […] The whole sensor field is going to explode. It’s already exploding. It’s a little kind of all over the place right now, but with the arc of time it will become clear.”

De markt van wearable computing
Dat de markt voor wearable computing nog in zijn kinderschoenen staat, wordt ook duidelijk door de cijfers en de trendlijnen hieronder, die laten zien hoe de markt voor wearable devices zich de komende vijf jaar zal ontwikkelen. De getallen betreffen de prognoses in miljoenen verkochte apparaten van acht verschillende onderzoekbureaus. De onderste twee rijen (TMR en Visiongain) bevatten de verwachte omzet in miljarden dollars. Van deze twee bureaus is niet bekend welke gemiddelde prijs ze voor een draagbaar apparaat hanteren.

De markt voor wearable devices bestaat uit allerhande apparatuur, variërend van smartwatches tot draagbare breininterfaces. In het rapport “Wearable Computing: From Fitness Bands to Smart Eyewear, A New Mobile Market Takes Shape” definieert Business Insider de markt als volgt: “this market includes all smartwatches, wrist-wear, clip-ontrackers, head-mounted displays and eyewear, as well as more esoteric categories like smart clothing and smart adhesive devices [= bijvoorbeeld elektronische tattoos]” De diverse onderzoeksinstituten hanteren een zelfde definitie. Geen van allen nemen ze in hun categorisering de zogenaamde swallowables (“intelligente pillen”) op.

sander2

Bovenstaande cijfers zijn in onderstaande grafiek tegen elkaar uitgezet, waarbij de omzetcijfers van TMR en Visiongain niet zijn meegenomen.

sander1

Twee conclusies zijn aan de trendlijnen te verbinden. Ten eerste liggen de prognoses van de verschillende instituten mijlenver uit elkaar. De cijfers moeten met een flinke korrel zout genomen worden. Het is koffiedik kijken. Ten tweede zijn ze allemaal uitermate positief gestemd. Iedereen voorziet een flinke groei in de verkoop van het aantal verkochte wearable devices. Al de onderzoeksinstituten verwachten dat de markt voor wearable computing een zelfde groei zal laten zien als de markt voor de smartphones.

Deze voorspellingen zijn niet aan dovemansoren gericht. Technologiebedrijven als Apple, Google, maar ook Samsung, Sony, Microsoft, LG en HTC staan op het punt om de bestaande gezondheids- en fitnessindustrie op hun kop te zetten. Forrester Research spreekt in het rapport “Wearable Computing – The Next Devices And Platforms That MatterTo Your Product Strategy” de verwachting uit dat Google als grote winnaar uit de strijd zal komen vanwege het open Android-platform.

Bring Your Own Wearable Device
De verwachte verkoopcijfers maakt de adoptie van wearable devices door organisaties een no-brainer. Binnen nu en vijf jaar zullen apparaten zoals Google Glass, de Pebble, deFitbit Flex en hoogstwaarschijnlijk de Apple iWatch de werkvloer veroveren. Net zoals ten tijde van de introductie van de allereerste smartphones zullen werknemers deze zelf aanschaffen en vervolgens verwachten dat de organisatie hen ondersteunt in het gebruik hiervan. Wearables versnellen de uitrol van BYOD-strategie binnen organisaties. VanBYOD naar BYOWD. Sommigen noemen het overigens Wear Your Own Device (WYOD).

sander4

In het rapport “The wearable computing market: a global analysis” van GigaOm wordt het belang van wearable computing voor bepaalde soorten van werk benadrukt. Met name werk in de context van reparaties, onderhoud van zware infrastructuur (bijvoorbeeld, kernreactoren en geavanceerde hardware) of in de bouw, waar real-time geografische informatie nodig is, kunnen wearables ideaal zijn.

“The enterprise environment will play an important role in the growth of wearable computing because of the hands-free nature of the work. In contexts such as hardware repair, maintenance of heavy infrastructure (e.g., nuclear reactors and sophisticatedhardware) or outdoor construction, where real-time geographical information is required, wearables can be ideal.”

De keerzijde van wearables
In het artikel “The Paradox of Wearable Technologies” schrijft Donald Norman, auteur van de klassieker “The Invisible Computer”, dat er ook een keerzijde zit aan het gebruik van wearables op de werkvloer. Aan de ene kant zijn het instrumenten om onze aandacht te focussen, om ons als mens te versterken. Ze kunnen echter ook worden ingezet om nog meer af te leiden van hetgeen we eigenlijk mee bezig moeten zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan de zogenaamde Glassholes, de Google Glass-zombies, mensen die Glassed Out zijn, en alleen nog maar in het niets kunnen staren.

sander5

De grote vraag is of wij mensen tegen dit soort verleidingen bestand zijn. Worden we door wearables productiever of juist niet? En wat voor toepassingen gaan er nog komen die we nu nog niet eens op het vizier hebben? Eén ding is duidelijk: het zal allemaal heel erg dicht bij onze zintuigen blijven en tegelijkertijd verbonden zijn met een enormec omputerintelligentie à la Watson van IBM. Of het ooit toegestaan zal zijn om door muren heen te kijken, zoals in militaire toepassingen nu al mogelijk is, en of we persoonlijke drones boven ons zullen hebben cirkelen om de omgeving te verkennen, dat is nu nog erg ongewis. Maar wat we met de lange neus van innovatie, zoals Bill Buxton van Microsoft Research het zo mooi zegt, al vaker hebben meegemaakt, is: zeg nooit nooit!

Bronnen:



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.