Big data en mobiel internet: een krachtige cocktail

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 22 aug 2013 in nieuws

Photo Credit: infocux Technologies via Compfight cc

Een van de buzz words dat je de laatste tijd veel hoort is ‘BIG DATA’. Een ander woord dat ons al langer bezig houdt is ‘mobiel’. Samen maken ze in potentie een bijzonder krachtige cocktail. In dit artikel bekijken we wat Big Data nou eigenlijk is en waarom het in combinatie met mobiel internet een enorme impact kan gaan hebben op hoe wij omgaan met onze websites.

Wat is Big Data?

Er is geen exacte definitie van de term Big Data, maar in brede zin refereert het aan de gigantische hoeveelheid digitale informatie die wij met z’n allen sinds een jaar of tien produceren. De hoeveelheden zijn onwaarschijnlijk groot en het tempo waarin deze gegevensberg groeit is ongehoord.

Het gaat om alle informatie die digitaal is. Of het nu wordt geproduceerd door mensen of machines. Het grote verschil tussen onze vroegere, analoge informatie en de digitale Big Data laat zich het beste omschrijven als het verschil tussen een verkiezingsprognose op basis van een steekproef en de werkelijke uitslag van de verkiezingen nadat alle stemmen zijn geteld. Met Big Data hoef je geen steekproeven meer te houden, want je beschikt voortdurend, realtime over alle feitelijke informatie. Tenminste, als het je lukt om de bruikbare informatie uit die enorme berg data te halen.

Big Data kun je onderverdelen in twee soorten:

  • Gestructureerde data: Gestructureerde data is informatie die bestaat uit een aantal duidelijk herkenbare componenten. Bijvoorbeeld een recept. Dat bestaat uit ingredienten, (kook)tijden, instructies, een auteur, etcetera. Elk component is voorzien van meta data die beschrijft wat het is, zodat computers ermee overweg kunnen.
  • Ongestructureerde data: Ongestructureerde data is informatie die niet bestaat uit duidelijk herkenbare en van meta data voorziene componenten. Denk daarbij aan SMSjes, videobestanden, machine data (zoals webserver logbestanden) en social media status updates. Volgens CIBC is 80 procent van alle informatie wereldwijd ongestructureerd.

Gestructureerde en ongestructureerde data zijn op hun beurt allebei weer onder te verdelen in:

  • Door mensen gegenereerde data: Deze data ontstaat door een actie van een mens, zoals bijvoorbeeld het versturen van een tweet.
  • Door machines gegenereerd data: Deze data wordt automatisch gegenereerd door apparaten. Vaak zonder dat mensen zich daar bewust van zijn. Als het gaat om de hoeveelheid informatie die wordt geproduceerd, winnen de machines het overigens dik van de mensen.

Over hoeveel data hebben we het eigenlijk?

Volgens een rapport van IBM is 90 procent van alle data die nu bestaat gecreëerd in de afgelopen twee jaar. IDC heeft berekend dat het totale datavolume zal groeien van 2,7 zettabytes (2,7 biljoen gigabytes) in 2012 via 7,9 zettabytes in 2015 naar 35 zettabytes in 2020.

prognose wereldwijde dataverkeer in Zettabytes

Big data en mobiel

Mobiele apparaten spelen een grote rol in deze explosie van informatie. Smartphones zijn als het ware persoonlijke sensors die voortdurend data uitzenden, vaak zelfs zonder dat ze actief worden gebruikt en zonder dat we het zelf door hebben.

prognose wereldwijde mobiele dataverkeer

Lawine van mobiele data

Er zijn veel meer mobiele apparaten dan desktop en laptop computers op de wereld. Bovendien worden mobiele apparaten ook veel intensiever gebruikt. Ze produceren daarom ook veel meer data dan traditionele computers. Bovendien krijgen smartphones, tablets en nieuwe apparaten als smartwatches en Google Glass etc. ook steeds krachtigere processoren en snellere internetverbindingen. Hierdoor wordt de lawine van mobiele data alleen maar groter en groter. Een onderzoek van Cisco wijst uit dat alleen al de mobiele data van vorig jaar twaalf keer zo groot was als de omvang van het gehele internet in het jaar 2000.

4G-verbindingen

En die groei gaat nog wel even door: 4G-verbindingen genereren negentien keer zoveel dataverkeer als niet-4G-verbindingen. En alhoewel momenteel nog maar één procent van alle mobiele verbindingen wereldwijd 4G-verbindingen zijn, genereren deze gebruikers wel al veertien procent van al het mobiele dataverkeer. Kun je nagaan wat dit betekent wanneer later dit jaar 4G wordt uitgerold in China, de grootste smartphone markt ter wereld.

prognose groei mobiele data per apparaat: standaard vs 4g

Tablets en video

Daar komt bij dat de gemiddelde tablet 2,4 keer zoveel dataverkeer veroorzaakt als de gemiddelde smartphone. Niet verwonderlijk als je beseft dat tablets ideaal zijn om video op te bekijken. En volgens cijfers van Cisco bestond vorig jaar 51 procent van al het dataverkeer uit video, oftewel een stortvloed van ongestructureerde data. Cisco voorspelt dat het aandeel van video in 2017 zal zijn gegroeid tot 66 procent van al het dataverkeer, terwijl het totale mobiele dataverkeer in die periode vertwaalfvoudigt.

Wat hebben we aan al die data?

Nu zoveel van onze persoonlijke en zakelijke activiteiten digitaal en mobiel zijn, lijken de mogelijkheden voor Big Data toepassingen eindeloos. En tal van bedrijven zijn al druk bezig om toepassingen te bedenken en producten te lanceren die gebruik maken van alle data die we dagelijks produceren. Zo zijn er bijvoorbeeld fitness apps die in combinatie met je smartphone en straks je smartwatch jou kunnen helpen om optimaal gemotiveerd je fitnessprogramma vol te houden. In het algemeen gebruiken bedrijven mobiele Big Data vaak om hun producten te verbeteren en om meer gepersonaliseerde ervaringen te creëren voor hun klanten.

Hoe kan je hier het beste op inspelen?

Het web wordt steeds mobieler. En de informatie die we kunnen registreren over onze bezoekers wordt steeds gedetailleerder. Hierdoor zullen de mogelijkheden om de gebruikerservaring van onze websites verder te optimaliseren en sterker te personaliseren ook flink toenemen. De oude belofte van één-op-één marketing kan daarom de komende jaren steeds beter worden ingelost.

  • Optimalisatie: Big Data is de brandstof waarop website analyse tools als Google Analytics en meer gespecialiseerde tools als Mixpanel draaien. Google Analytics kwam onlangs met Universal Access code. Deze nieuwe integratie zorgt voor nog meer mogelijkheden om je Big Data te organiseren. En dankzij deze tools zijn we steeds beter in staat om de problemen die de bezoekers van websites ondervinden te traceren en oplossingen uit te proberen. Als je in de geest van De Duurzame Website ervoor zorgt dat je met regelmaat je website statistieken analyseert op zoek naar verbeterpunten en deze vervolgens aanpakt, zal de gebruikerservaring van je website steeds verder verbeteren. Big Data helpt ons dus om steeds betere websites te maken.
  • Personalisatie: Geef me je smartphone en ik weet wie je bent. Je smartphone is waarschijnlijk het meest persoonlijke apparaat dat je bezit. Voor marketeers is de smartphone dan ook de heilige graal van consumenteninformatie. Want smartphones verzamelen zoveel meer informatie over de gebruiker dan een desktop, laptop of zelfs tablet. De meeste gebruikers zijn continu ingelogd op een sociaal netwerk als Facebook of Whatsapp. Je foto’s en video’s staan erop. Je contacten. Je moet er niet aan denken dat je telefoon in verkeerde handen valt. 84 procent van alle smartphonebezitters weet zich geen raad als ze per ongeluk zonder hun smartphone de deur uit gaan. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om de websites die iemand via z’n smartphone bezoekt sterk te personaliseren. Bedrijven als Personyze en Gravity bieden nu al ongekende mogelijkheden. De inhoud van de website kan zich aanpassen aan de context waarin de gebruiker deze bezoekt. Denk bijvoorbeeld aan iemand die zich heeft ingeschreven voor een congres. Als hij nadat hij is geland z’n telefoon weer aanzet op het vliegveld van z’n bestemming, zou de congreswebsite de hiërarchie van de inhoud kunnen aanpassen voor deze bezoeker. Informatie over openbaar vervoer en taxi’s kan nu op de voorgrond treden ten koste van de registratieinformatie. Eenmaal op loopafstand van de congreslocatie kan de het programma voor die dag op de voorgrond treden. Google Now is een webdienst die hierin al heel ver gaat.

Mobiele advertenties

Voor mobiel adverteren biedt het gebruiken van Big Data ook ongekende mogelijkheden. Big Data maakt het namelijk mogelijk om mobiele advertenties hyper-lokaal te targetten en om gebruikers over meerdere apparaten te volgen. En dat is de moeite waard want gelocaliseerde mobiele campagnes presteren twee tot drie keer zo goed als standaard campagnes. En aangezien consumenten hun smartphone de hele dag bij zich hebben, is de belofte van mobiel adverteren gigantisch. Natuurlijk moeten er nog wel de nodige obstakels worden overwonnen. Zo zijn mobiele interacties doorgaans heel kort en de schermpjes nogal klein. Ook gebruiken veel smartphones en tablets geen cookies, waardoor het targetten van advertenties moeilijker is dan op laptop en desktop computers. Deze beperkingen maken traditioneel adverteren moeilijk. Maar ook op dit gebied mogen we de komende tijd grote innovaties verwachten. Het volgen van gebruikers over meerdere apparaten is al mogelijk dankzij de firma Drawbridge die d.m.v. een algoritmische analyse van gebruikersdata al in staat zijn om bezoekers te volgen van desktop naar smartphone, tablet en vice versa. Inmiddels heeft Google Analytics deze functionaliteit ook al in beta ontwikkeld.

Privacy

big data en privacy

Photo Credit: Abdulrahman BinSlmah via Compfight cc

Een heel belangrijk aspect van Big Data is uiteraard hoe om te gaan met de privacy van de gebruikers. Big Data technologie verschilt fundamenteel van bestaande technologiën. Zo heeft Big Data meestal meer dan één eigenaar en wordt het samengesteld uit verschillende bronnen van verschillende leveranciers. De Big Data Working Group van de Cloud Security Alliance (CSA), een consortium van technologiebedrijven en overheidsinstellingen, is bezig met het opstellen van ‘best practices’ op het gebied van veiligheid en privacy m.b.t. Big Data.

Consumenten raken het meest geïrriteerd als hun gegevens heimelijk worden verzameld en het niet duidelijk is waarvoor die gegevens worden bewaard. Maar als consumenten een tastbaar voordeel voelen wanneer hun gegevens worden gebruikt, bijvoorbeeld voor personalisatiedoeleinden, neemt hun weerstand flink af. Zeker als het bedrijf transparant is in welke gegevens het verzamelt en wat het ermee doet. Zorg daarom dat je een duidelijke privacyverklaring op je site zet. In klare taal. En maak duidelijk wat de voordelen zijn voor je bezoekers.

Begin klein

Uitsluitend het verzamelen van Big Data ‘omdat het kan’ is de foute aanpak. Verzamel teveel data en je ziet door de bomen het bos niet meer. Begin daarom klein. Concentreer je eerst op een onderdeel van je website dat de kern van je bedrijfsvoering raakt. Bijvoorbeeld het aantal leads dat je site genereert. Of inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Of aankopen in je webshop. Maak in Google Analytics custom dashboards aan die je inzage geven waar je sterke en zwakke punten zitten voor dit onderdeel. Daarvandaan kun je vervolgens verder uitbouwen. Net zoals je website nooit af is, is ook je analyse van de data die je website genereert nooit af.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment