RTL verkoopt 34 procent meer online advertenties

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 22 aug 2013 in nieuws

De RTL Group, de moedermaatschappij van de gelijknamige Nederlandse zender, verdient steeds meer aan digitaal. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde halfjaarcijfers. RTL verkocht in Nederland 34 procent meer online advertenties dan vorig jaar. Alleen Duitsland deed het iets beter.

Alle websites en videodiensten samen genereerden 4,8 miljard impressies, de honderd YouTube-kanalen van RTL waren alleen al goed voor 2,9 miljard impressies, 86 procent meer dan vorig jaar. Succesvolle platforms zijn Zattoo en Magine.

RTL heeft recentelijke enkele belangrijke online acquisities gedaan. In juli nam het een belang in The Entertainment Group, bekend van VOD-platforms Videoland en Movie Max Online. In juni werd een meerderheidsbelang genomen in Broadband TV, een van YouTubes grootste Multi-Channel Networks (MCN). Broadband TV genereert achthonderd miljoen impressies per maand en RTL is daarmee een van de grootste spelers op YouTube.

Mede dankzij stijgende onlinedeel heeft het Europese mediaconcern een nettowinst behaald in de eerste helft van het jaar van 418 miljoen euro, bijna 53 procent meer vergeleken met vorig jaar. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 552 miljoen euro, 9 procent meer dan een jaar terug. De omzet van de mediagroep daalde iets, met 1,3 procent tot 2,78 miljard euro.

RTL Nederland behaalde een operationele winst van 32,4 miljoen euro, onveranderd vergeleken met de eerste helft van vorig jaar. Toch merkt RTL nog altijd de gevolgen van daling van de inkomsten uit televisiereclame. In Nederland bedroeg de krimp van de markt voor tv-reclame in het afgelopen halfjaar 5,6 procent.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment