Eén op de vijf vakantiegangers boekt reis via mobiel

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 22 aug 2013 in nieuws

Bijna tweederde van de vakantiegangers[1] (62 procent) stapt geen reisbureau meer binnen om zijn droomvakantie te boeken, blijkt uit recent onderzoek van Tradedoubler[2]. Vakantiegangers worden steeds handiger in het vinden van de beste reisdeal op internet of via mobiele apps. Het onderzoek geeft inzicht in het complexe proces dat reizigers doorlopen bij het boeken van een reis met onderkomen: van de oriëntatiefase tot het daadwerkelijk boeken van bestemmingen, vluchten, hotels en pakketreizen – allemaal met het oog op de best mogelijke deal.

De bevindingen en cijfers zijn afkomstig uit het onderzoek ´Performance Marketing: Reizigers & aankooptrajecten´ dat Tradedoubler heeft laten uitvoeren.

Van de vakantiegangers die de laatste twee jaar op vakantie zijn geweest, heeft 62 procent ervoor gekozen een eigen reisplan samen te stellen, waarbij vluchten en hotels apart gereserveerd werden. Dit komt beduidend meer voor dan de keuze voor dan de keuze voor traditionele budgetreizen, zoals pakketreizen (41 procent) of all-inclusive vakanties (20 procent).

Steeds meer via Performance Marketing-sites
Naast het veranderende aankooptraject wijst onderzoek ook uit dat reizigers steeds vaker gebruik maken van performance marketing-sites. Denk hierbij aan prijsvergelijkingssites, aanbiedingssites, spaar- en kortingsprogramma´s, kortingscoupons en cash back sites. Meer dan de helft maakt hiervan gebruik om de beste prijs te vinden: 57 procent zoekt zo naar goedkope hotels, 53 procent naar vluchten en 59 procent naar een complete vakantie.

Zelfs tijdens de oriëntatiefase voor een vakantiebestemming maakt 44 procent van de reizigers gebruik van performance marketing-sites. Dit is bijna een even grote groep als reizigers die op zoek gaan naar ideeën en informatie via online reisbureaus (50 procent).

Vliegtickets
Als het gaat om vluchten, kiest slechts 38 procent van de reizigers voor een luchtvaartmaatschappij vanwege lidmaatschap van loyaliteitenprogramma´s. 71 Procent van de reizigers geeft aan via performance marketing-sites vluchten met de beste prijs te zoeken.

Vakantiegangers hebben nog nooit zoveel reisinformatie en aanbiedingen binnen handbereik gehad, waaronder op hun tablets en smartphones. Dit leidt tot een ongekende verschuiving in de manier waarop zij zich oriënteren op reisbestemmingen en hun vakantie boeken.

Eén op de vijf vakantiegangers boekt zijn vakantie met behulp van een mobiel, een percentage dat stijgt tot 28 procent bij 25-34 jarigen. Luchtvaartmaatschappijen, hotels en touroperators die niet aanwezig zijn op de juiste performance marketing-kanalen zullen de strijd verliezen is mijn mening.

Online boekingen groeien
In heel Europa is € 98,1 miljard online besteed aan reizen. Dit maakt reizen het grootste online marktsegment. Prognoses geven aan dat dit bedrag met zeven procent per jaar zal groeien, tot € 112,2 miljard in 2014. 41 Procent van alle consumentenbestedingen van reizen, gebeurt online, dit percentage stijgt tot 44 procent in 2014.[3]

Het volledige onderzoek ´Performance Marketing: Reizigers & aankooptrajecten´ is gratis te downloaden.

[1] Vakantiegangers in het bezit van een smartphone en die op zijn minst één keer per maand online winkelen.

[2] Tradedoubler Insight Unit, onderzoek in opdracht van Fox Insights. De enquête is online uitgevoerd onder 2500 smartphone-gebruikers die minstens één maal per maand online winkelen – in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Deze landen vertegenwoordigen 89 procent van de Europese e-commerce retailmarkt.

[3] PhoCusWright Europees online reizen overzicht – december 2012.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment