Apps tillen tv-kijker over de zomer heen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 21 aug 2013 in nieuws

De apps van RTL-programma’s scoren bijna even goed als de programma’s zelf. Dat vertelde Matthias Scholten, directeur Content RTL Nederland, gisteren tijdens de winterpresentatie van de zender in Hilversum.

Publiekslieveling ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ gaat gedurende de zomer online onverminderd door met de app ‘GTST: Spring Levend’. Voor de fans van GTST is de zomerstop een breuk in hun dagelijkse behoefte, die met de app kan worden overbrugd. Goed voor 1 miljoen downloads.

Maar ook de Telekids app mag rekenen op zo’n 230.000 downloads. Ook de gratis app ‘Weet ik veel’ van het spelprogramma van Linda de Mol blijkt enorm populair. Naast apps kijken meer RTL kijkers uitgesteld. Het bezoek aan het video-on-demand platform RTL XL is 20 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De kracht van live televisiekijken mag volgens Scholten niet worden onderschat. Zeker niet in een tijd waar de digitale evolutie hoogtij viert. ‘We leven nu eenmaal nog heel erg horizontaal: we eten, werken, spelen en slapen nog steeds op vaste tijden. En ondanks alle nieuwe mogelijkheden die tablets en mobiel ons bieden, kruipen we nog steeds op vaste tijden met z’n allen om die ‘open haard’ voor vertier.’

Maar de komst van sociale media en het tweede scherm heeft tv-makers de creatieve vrijheid gegeven om nog sterker in te spelen op onze tv behoeftes, aldus Scholten. Vooral de gezelligheid van samen kijken, het ervaren van verbondenheid en plezier delen zijn aspecten waar RTL op let.

Vanuit die gedachte zijn innovaties zoals de ‘Weet Ik Veel’-app ontstaan. Scholten: ‘Het verrijkt de behoefte om er real time bij te zijn en zorgt ervoor dat mensen zich nog meer verbonden voelen met hun favoriete programma’s. We overbruggen met Goede Tijden een periode waarin kijkers hun favoriete soap moeten missen en na de zomer komen ze massaal terug naar hun vaste moment om 20.00 uur bij RTL 4.’

Live tv gaat niet verdwijnen, benadrukte Scholten. ‘Een goed programma zorgt ervoor dat we met z’n allen willen kijken, dat we er met z’n allen over willen praten en in toenemende mate dat we er met z’n allen aan mee willen doen. Gewoon thuis op de bank voor de televisie, maar dan wel met een pc op schoot, mobiel in de hand of tablet op tafel.’

Foto: nieuwe huisstijl RTL.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment