Vine: zes bedrijven die het snappen

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 19 aug 2013 in nieuws

Vine is een video-app waarmee je filmpjes van zes seconden maakt en deelt via Twitter. Steeds meer bedrijven en merken zien in dat het een sterk marketingtool is.  Zes voorbeelden van e-commercebedrijven die het snappen. 

De app Vine biedt een uitstekende manier om een webwinkel of merk onder de aandacht te brengen via social media, mits goed uitgevoerd. Opnemen is simpel: open de app, klik op het video-icoontje, houd de vinger op het scherm om te starten met opnemen en laat los om te stoppen.Voordat het opnemen kan beginnen, moet uiteraard heel helder zijn wat de boodschap is. Gaat het om de introductie van nieuwe producten? Lancering van een nieuwe dienst? Een kijkje achter de schermen? De tijd is kort en te veel beelden laten de kijker in verwarring achter – zoals in dit voorbeeld van American Apparel.

Live from Downtown LA! #ThatsAmericanApparel #MadeinDowntownLA #americanapparel #fashion http://t.co/lmpVF8PGUL

— American Apparel (@americanapparel) March 13, 2013

Wie net begint met Vine of overweegt er ‘iets’ mee te doen zijn hier zes inspirerende voorbeelden.

Nordstrom doet het duidelijk
In tegenstelling tot American Apparel, focust fashion retailer Nordstrom zich op slechts één product en maken ze goed gebruik van de automatische loopfunctie die Vine-video’s kenmerkt. Nordstrom heeft een grote community online met ruim 289.000 volgers op Twitter, 169.000 op Instagram, 4,5 miljoen op Pinterest en ruim 2 miljoen op Facebook. Slim ook om Vine zelf te gebruiken in de video: het kreeg een vermelding op de ‘popular page’ van Vine waardoor het filmpje nog sneller viral ging.

#VineonVine by #Nordstrom social. #Puma #Fashion http://t.co/dHr3Agyl

— Nordstrom (@Nordstrom) February 4, 2013

Next brengt tot leven
De Britse woonwinkel Next introduceerde hun nieuwe catalogus eerder dit jaar via Vine. Door het klikken wordt saai papier interactief: het haakt aan bij de digitale beleving van consumenten. Next maakt creatief gebruik van stop-motion waardoor de producten tot leven komen.

Next Home coming alive! #nexthome #interiors #home #interior #interiorstyling #magic http://t.co/XYZcg0MyOX

— Next (@nextofficial) March 11, 2013

Urban Outfitters vraagt om interactie
Deze Amerikaanse fashion webshop publiceert met regelmaat humoristische en/of stijlvolle filmpjes met de collectie in de hoofdrol. Voor de wedstrijd #yourchucks werkten ze samen met schoenenmerk Converse. Fans werden opgeroepen om te laten zien wat hun Chuck Taylor Sneakers op een dag meemaakten. Interactie en brand engagement. Schoenen en puppy’s. Win-win.

OMG. PUPPIES. http://t.co/tUXlPkzGmd #YourChucks @Converse

— Urban Outfitters (@UrbanOutfitters) May 2, 2013

Lowe’s lost alles op
Amerikaanse bouwmarkt Lowe’s gebruikt Vine voor het uitdelen van praktische klustips, van het vakkundig opruimen van lakens tot en met het verwijderen van roest van messen (met een citroen). Met de hashtag #fixinsix haken ze in op hun Facebookcampagne “Shareable Solutions”. Lowe’s zet zich hiermee neer als een klantvriendelijk, dienstverlenend bedrijf dat graag kennis deelt.

Potatoes come in handy when you need to remove a broken light bulb. #LowesFixInSix #Vine https://t.co/j2f0O4TTZ4

— Lowe’s (@Lowes) June 16, 2013

ASOS unboxt
De Britse webwinkel ASOS besloot het shoppinggevoel in de winkel te vertalen via Vine. Voor de consument is klikken op website lang zo spannend niet als die doos openmaken waarin de spullen worden bezorgd. Via #ASOSUnbox nodigen ze klanten uit hun ‘unboxing’ te filmen om zo kans te maken op gratis kleding. Ook hier een oproep tot interactie met als resultaat dat echte klanten blijdschap over echte producten laten zien via social media.

Loving #vine? We wanna see you unbox your #asos order, tag #ASOSUnbox (we may even give you something new t… http://t.co/m1Rg29nH

— ASOS (@ASOS) January 30, 2013

eBay wil het grappig
eBay gooide het over een hele andere boeg, door warme gevoelens los te maken voor hun hardwerkende mannen en vrouwen die zich keihard inzetten voor hun klanten. Het product eBay is niet makkelijk te verbeelden, maar het bedrijf maakt zich op een sympathieke manier zichtbaar.

Training day at #ebaynow. #Makeithappen https://t.co/vonfBizmmn

— eBay Now NY (@eBayNowNY) August 7, 2013

De Belastingdienst deed het voor het eerst
Wat er in de praktijk allemaal echt bij komt, vertelde de Belastingdienst aan Twittermania. Het storyboard ontwikkelden ze in een uur, het maken van zes seconden film kostte net zoveel tijd. De Belastingdienst ontdekte onder andere dat Het Groene Boekje onmisbaar was, als onderdeel van een doe-het-zelf-statief voor de tablet.

Heb je een @GoeieVraag over belastingzaken? @BDstarters helpt starters al 1 jaar naar een @Higherlevelnl sa… https://t.co/mGhCVts85I

— Belastingdienst (@BDzakelijk) June 18, 2013

Conclusie
Ook voor zes seconden film is goede voorbereiding noodzakelijk. Kijk wat scoort op de Popular Page van Vine. Blader door het blog Brands on Vine voor zakelijke inspiratie. Lees wat tips. Formuleer een simpele maar duidelijke boodschap en bedenk sterke beelden (eventueel met audio) die deze uitdragen of ondersteunen. Creëer een storyboard en dan is het kwestie van testen en proberen tot het gewenste resultaat er is.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment