Snelle how-to: In tien stappen naar een SEO-aanpak

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 16 aug 2013 in nieuws

Je leest het overal: SEO is de toekomst van acquisitie, hét kanaal waarmee verkeer kan worden gegenereerd en klanten kunnen worden geworven. Het is echter lastig om vanaf een blanco vel papier een strategie te ontwikkelen. Met de volgende snelle stappen ontwikkel je een goed uitgangspunt.

Stap 1: Zie de mogelijkheden
Zoals met iedere uitdaging moeten allereerst de mogelijkheden worden onderkend. Er zijn vele gratis tools waarmee je op eenvoudige wijze kunt nagaan hoe je op bepaalde keywords scoort ten opzichte van concurrenten of de markt in zijn geheel. Zicht op je huidige positie stelt je in staat de juiste beslissingen te nemen.

Stap 2: Behaal resultaat met de eenvoudige verbeteringen
Nu er zicht is op de huidige positie, er nog geen budget beschikbaar is, kiezen we voor enkele eenvoudige verbeteringen. Met de slag die in de zoekresultaten geslagen kan worden oogst men resultaat en een goede basis voor het zoeken van budget.

Eén van de methoden met relatief snel resultaat is de focus op zogenaamde “striking distance keywords”. Op deze zoekwoorden presteer je enigszins maar we vinden de website terug op pagina twee van de zoekresultaten. Identificeer enkele van deze keywords die tussen de wal en het schip vallen. Er wordt natuurlijk voldoende op gezocht om interessant te zijn maar te weinig om echt te kunnen concurreren.

Ontwikkeling aan de hand van deze set van keywords nieuwe content, optimaliseer title-tags en zorg voor voldoende backlinks naar deze pagina’s toe.

Stap 3: Budget
Met het beeld van de markt en eerste, voorzichtige, resultaten moet er voor budget worden gezorgd binnen de organisatie. Natuurlijk zou je het liefste zien dat de gehele organisatie de mogelijkheden ziet van organische groei in zoekverkeer. De praktijk zal uitwijzen dat het management budget zal moeten vrijmaken en anderen nodig zijn voor het boeken van progressie.

Zorg dat de klassieke fout van deze pitch wordt vermeden. De CMO zal niets geven om een stijging in de zoekresultaten. Leg de nadruk op de opbrengsten en waarschijnlijke toename van verkeer en omzet.

Stap 4: Verken het landschap
Na de snelle resultaten is het zaak aandacht te geven aan concurrenten. Wie verschijnen er voor en na jou in de zoekresultaten op de beoogde keywords? Lang niet altijd zijn dit de bedrijven die je er verwacht. Waarin onderscheiden ze zich?

Stap 5: Set aan keywords schalen
Nu er resultaten worden geboekt en er enig budget beschikbaar is kan er gewerkt worden aan succes op langere termijn. Succes gaat over het optimaliseren van bestaande keywords maar ook het uitbreiden daarvan. Met het verbreden van je blikveld kan er op nieuwe keywords content worden geschreven en verkeer worden gegenereerd uit nieuwe bronnen. Ideeen voor nieuwe keywords kun je onder andere vinden in:

Competitieve analyse – Zoals waargenomen tijdens de vorige stap kan een analyse van het gedrag van concurrenten interessante nieuwe inzichten en keywords opleveren. Haak in op deze keywords en troef concurrenten af.
Web analytics – Statistische software die inzicht bieden in het huidige verkeer kunnen je op interessante keywords wijzen. Keywords die enig verkeer genereren maar voor nog meer bezoekers kunnen zorgen.
Intern – Geinspireerd op producten en brainstorms.
Online kanalen – Laat je inspireren door online marketinguitingen, SEA en e-mailmarketing.
Keyword Suggestion Tools – Tools zoals Google aanbiedt onder de naam Google Adwords Keyword Tool geven je de mogelijkheid termen in te voeren waarna verschillende suggesties zullen worden gedaan voor nieuwe terminologie. Microsofts Bing biedt een vergelijkbare service.

Stap 6: Schrijf een contentstrategie en kalender
De algoritmes van zoekmachines beoordelen gepubliceerde content op kwaliteit en straffen plagiaat af. Het schrijven van kwalitatieve en unieke content is de basis van het succes. Schrijf content gebaseerd op de gegenereerde set van keywords en plan content vooruit.

Stap 7: Zorg voor sociale aanwezigheid
Naast de aanwezigheid in zoekresultaten kan een strategie op het gebied van social media een welkome toevoeging zijn. Social media kunnen voor nieuw verkeer zorgen en in steeds grotere mate hebben ze positieve impact op de zoekresultaten. Het kan daarom verstandig zijn in ieder geval op de grote netwerken aanwezig te zijn.

Stap 8: Investeer in de zichtbaarheid van digitaal materiaal
Digitale media als foto- en videomateriaal krijgen een steeds prominentere plaats in zoekresultaten. Nemen de resultaten binnen SEO toe start dan met de productie en optimalisatie van deze media. Goed voor het verkeer en een mogelijkheid tot verbinden met de bezoeker.

Stap 9: Meet de ROI van de SEO-inspanningen
Nu SEO een continue bezigheid is kan het meten van de resultaten niet achterblijven. In hoeverre dragen de inspanningen bij aan verkeer en sales? Zorg dat de website of webwinkel is voorzien van de juiste statistische software. Is het softwarepakket daarop ingericht dan kan de contentstrategie met de tijd worden aangescherpt met conversie als doel. Neemt de ervaring toe dan kan het interessante inzichten opleveren over segmenten en het gedrag van bezoekers.

Stap 10: Zet geavanceerde technologie in
Technologie voor gevorderden biedt onder andere de volgende mogelijkheden:

Automatisering – Afzonderlijke handelingen, zoals rapportage, kunnen op den duur worden geautomatiseerd. Deze tijdsbesparingen kunnen weer van pas komen bij activiteiten met hogere impact als link-building en creatie van content.
Analyse – Technologie kan de competitieve analyse van keywords voor je uit handen nemen en ontdekt nieuwe concurrenten. Het kennen van je concurrenten biedt je een competitief voordeel.
Big data – Analyse kan een grote hoeveelheid data opleveren wat kan bijdragen aan verbeteringen in de strategie. Denk aan sociale zichtbaarheid, linkbuilding etcetera. Big data draagt niet alleen bij aan SEO maar biedt op vele plaatsen in de organisatie nieuwe inzichten.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment