Voorkom waste bij Automated Trading

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 13 aug 2013 in nieuws

Op Emerce.nl kon u recent lezen dat het slechtse performancenetwerk 98 procent (!) waste heeft. Toch biedt Automated Display Advertising veel voordelen: het is snel, efficiënt en – indien goed toegepast – heel gericht. Lees in deze workshop hoe u er in acht stappen optimaal van profiteert en valkuilen omzeilt.

Weet u wat automated display advertising is?
Ja: Inderdaad, geautomatiseerd bannerruimte inkopen.
Nee: Webmasters en adverteerders doen real time zaken met elkaar waarbij de hoogste bieder wint.

Toelichting:
Display advertentieruimte wordt geautomatiseerd ingekocht bij bannermarktplaatsen. Aangesloten webmasters bieden hun bannerruimte te koop aan en adverteerders kopen deze posities geautomatiseerd in.

Zou u er zelf voor kiezen?
Ja: Dan kiest u voor gemak en snelheid. U heeft veel mogelijkheden om heel gericht in te kopen en te targeten.
Nee: U wilt uw uitingen alleen op geselecteerde websites tonen? Dan is dit voor u het juiste antwoord.

Premium of performance netwerk, kunt u kiezen?
Ja: Dan weet u dat premium zekerheid geeft over waar en hoe uw banner getoond wordt.
Nee: Dat is ook niet altijd makkelijk, lees de toelichting.

Toelichting:
Op een premiumnetwerk kunt u bannerposities ‘boven de vouw eisen’. Goed voor de zichtbaarheid, maar u betaalt er meer voor. Als u boven de vouw honderd procent zichtbaarheid koopt voor drie euro CPM en eronder vijftig procent voor één euro CPM, welke optie kiest u dan?

Kiest u voor maximale zichtbaarheid?
Ja: Verstandig, kijk vooral naar de zichtbaarheidsverschillen tussen netwerken, de absolute waarde van een meting is namelijk vaak moeilijk in te schatten.
Nee: Pas op, u betaalt misschien weinig maar krijgt ook weinig.

Toelichting:
Goedkoop is vaak duurkoop. Zeer lage tarieven voor posities betekent meestal dat uw banners zo laag op de pagina komen dat ze onzichtbaar zijn. Vraag daarom altijd om zichtbaarheidsmetingen en hoe deze worden uitgevoerd. Waterdichte zichtbaarheidsmetingen bestaan niet, maar op deze manier kunt u netwerken in elk geval vergelijken.

Premium ‘beter’ dan performance?
Ja: U zit ernaast, zie de toelichting.
Nee: Klopt, maar er zijn wel verschillen.

Toelichting:
Uit onderzoek naar miljoenen adviews blijkt dat premiumposities niet vaker zichtbaar zijn dan automatisch ingekochte posities. Wel zijn die premiumposities vaak duurder. Voor die meerprijs kunt u wel van de verkoper garanties krijgen over de sites en plekken waar uw banners vertoond worden. Overigens kunnen premiumposities vaak ook automated worden ingekocht.

Kunt u leven met waste?
Ja: Goed voor uw nachtrust en portemonnee, hou wel uw KPI’s in de gaten.
Nee: Dan bent u duurder uit, maar voor dat geld heeft u zekerheid over de zichtbaarheid van uw campagnes.

Toelichting:
Staar u niet blind op waste, maar hou vooral zaken als clickratio en interaction ratio in de gaten. Beter tien vertoningen met vijf clicks dan honderd met drie, toch? Overigens is advertentienetwerk WebAds deze maand begonnen met het garanderen van vertoningen: het netwerk claimt zo nul procent waste en honderd procent zichtbaarheid te kunnen bieden.

Nu beginnen met Automated Display Advertising?
Ja: Vraag uw mediabureau naar de mogelijkheden.
Nee: Verdiep uw eerst in de opties, lees de toelichting.

Toelichting:
Er zijn grofweg drie manieren om te starten. Zo kunt u direct aan de slag met een advertentienetwerk. Ook kunt u bij uw mediabureau informeren naar de tradingdesk. Tot slot kunt u met grote uitgevers ook rechtstreeks zaken doen, zie bijvoorbeeld sanomamedia.nl/merken/channels.

Eerst meer informatie?
Ja: Kijk op de pagina van de IAB Taskforce Automated Trading.
Nee: Veel succes!

* Dit artikel is tot stand gekomen met input van Philippe van Ooteghem van Adlantic.nl

** Dit artikel is tevens gepubliceerd in het maartnummer van Emerce Magazine (#120)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment