Omzet Nederlandse internetbureaus: 230 miljoen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 02 aug 2013 in nieuws

De Nederlandse internetbureaus groeiden qua omzet in 2012 met 4,75 procent tot 230 miljoen euro. De bureaus merken dat de gemiddelde besteding per project met meer dan een kwart is gestegen.

Waar andere sectoren te kampen met stagnatie of zelfs teruggang zien de internetbureaus de hoeveelheid werk nog groeien. Zo meldt althans het Platform Internetbureaus Nederland (PIBN) op basis van de financiële resultaten van zijn 54 leden.

Het Nederlandse bedrijfsleven investeert nog steeds en ook steeds meer in digitaliseringsprojecten. Online zakendoen schuift naar het centrum van de bedrijfs- en kernprocessen van een groeiend aantal bedrijven. Internetbureaus helpen hierbij met zowel strategieadvies als de daadwerkelijke bouwwerkzaamheden.

De gemiddelde omzetgroei per bureau bedroeg vorig jaar negen procent. De gezamenlijke omzet nam met 4,75 procent toe tot 230 miljoen euro.

De projecten die internetbureau’s voor bedrijven uitvoeren nemen steeds grotere vormen aan. Zo is de gemiddelde besteding per project met 27 procent gestegen. De rol van internetbureau’s is dan ook aan het verbreden. Concentreerde het overgrote deel van de omzet zich vijf jaar geleden nog op het realiseren van websites en applicaties, anno 2013 zijn toepassingen voor mobiel en tablet inmiddels een volwaardig onderdeel van de dienstverlening.

PIBN-directeur Jonas Nouwen: “Naast een omzetgroei rapporteren de aangesloten bureau’s tevens een toename in winstgevendheid (1 procent) en een hogere omzet per medewerker (103.373 euro). De cijfers geven aan dat internetbureau’s steeds strategischer worden ingezet door hun opdrachtgevers. Opvallend is dat de omzetstijging niet gepaard gaat met groei in aantal werknemers binnen de branche. Sterker, het gemiddeld aantal werknemers van de onderzochte bureau’s is lager dan in 2011.”

De bureaus verwachten ook in 2013 stijgende cijfers te kunnen rapporteren.

Vanmiddag 13:30 uur geeft PIBN-bestuurder Adjan Kodde in BNR’s radioprogramma Zaken Doen Met toelichting op de branchecijfers en, algemener, zijn visie op hoe de online industrie zich ontwikkelt. Zijn gastheer is Ruud Hendriks, ook columnist van Emerce Magazine. De uitzending is kort na afloop in MP3 beschikbaar op BNR.nl.

Foto: Phil Manker (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment