De nieuwe functionaliteiten van Gmail

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,
Posted 17 jun 2013 in nieuws

In de maanden juni en juli rolt Google een aantal nieuwe functionaliteiten uit voor Gmail, zowel voor de desktop versie als de mobiele variant. De belangrijkste voor marketeers die email als een van hun belangrijkste communicatiekanalen rekenen: de presentatie van de inbox aan de hand van onderscheid in type mails en een verbeterde weergave voor mobiele gebruikers in de Gmail-app.

Inbox Gmail op de schop
Een volle inbox herkenbaar? Gmail is van plan daar iets aan te doen door het overzichtelijker te maken. Er is niet langer sprake van één inbox maar eigenlijk van vijf. De belangrijkste van deze vijf ‘tabs’ is de primaire emailbox die mails van familie, vrienden en collega’s toont. Deze box wordt direct bij het openen van Gmail getoond, zowel op desktop als mobiel. Daarnaast zijn er tabs voor social, promotions, updates en forums. Per box wordt aangegeven hoeveel nieuwe emailberichten er sinds de laatste inlog zijn binnengekomen en dus niet langer hoeveel ongeopende berichten er in de mailbox zitten.

Statusmeldingen van sociale netwerken zoals bijvoorbeeld Linkedin, Facebook, Path, Instagram en Twitter komen binnen in de sociale box. Bij updates gaat het om serviceberichten zoals transactionele mails, rekeningen maar ook bijvoorbeeld de mails van Emerce Whitepaper Alert. Als laatste zijn daar de berichten van online forums en discussiegroepen. Onder promotions zijn de uitingen op emailmarketing gebied terug te vinden. Wanneer je een bericht ‘starred’ wordt deze automatisch naar de primaire inbox verplaatst.

Grote impact op emailmarketing?
Inzoomend op emailmarketing zal de ontvanger, je (potentiële) klant, van de nieuwsbrief van jouw bedrijf of een extra handeling moeten verrichten. De ontvanger zal namelijk eerst naar de box ‘promotions’ moeten gaan. Het aantal Gmail-adressen in database van de gemiddelde retailer ligt tussen de tien en vijftien procent en is daarmee dus een behoorlijk grote groep ontvangers.

In de komende 6 tot 12 maanden zullen te gevolgen duidelijk worden, interessant is om daarbij te onderzoeken wat voor impact het heeft op het openingspercentage van je mails. Ook over een langere periode. Wanneer een nieuwsbrief namelijk onvoldoende aansluit bij de wensen en behoeften van de ontvanger kan deze uiteindelijk besluiten dat kleine beetje extra moeite de volgende keer niet meer te ondernemen. De noodzaak voor meer segmentatie en personalisatie voor een verbeterde dialoog is hierdoor nog meer aanwezig. Relevantie wordt in emailmarketing een nog groter toverwoord.

Raak jij het overzicht nu helemaal kwijt?
Google plant de uitrol van deze nieuwe functionaliteit in de komende weken. Deze functionaliteit nu al uitproberen? Klik dan in Gmail op ‘Instellingen’ en vervolgens op ‘Inbox Configureren’. Raak je het overzicht nu helemaal kwijt? Je kan de functionaliteit altijd weer uitzetten. Dat is ook mogelijk als de uitrol straks definitief is. Er kan ook voor worden gekozen om gedeeltelijk de nieuwe functionaliteit te gebruiken, zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om alles wat onder updates valt automatisch in de primaire box te laten binnenkomen terwijl mails van sociale netwerken in de social box binnen blijven komen. Ook kan je bepaalde afzenders handmatig in een bepaalde box laten binnen komen.

Mobiele mogelijkheden eindelijk (iets) beter benut
Gmail pakt niet alleen de inbox de komende periode flink aan maar heeft twee weken geleden al de app onder handen genomen. Er zijn behoorlijk wat wijzigingen doorgevoerd in de app op Android 4.0 (Ice Cream Sandwich) en hoger. Het is nog onbekend of de Gmail-app op iOS devices op korte termijn ook geupdate zal worden.
 
Wat direct opvalt in de Gmail-app op Android is de look & feel van de inbox. Bij het openen van de app zie je direct in welke mailboxen er nieuwe mails zijn binnengekomen. Daarnaast wordt aan de linkerkant indien beschikbaar een foto van de afzender getoond. Uiteraard is die foto gekoppeld aan het Google+ Profiel van de afzender. Wanneer deze niet aanwezig is zal de eerste letter van de afzendernaam worden getoond. De opbouw hiervan is een witte letter met een gekleurde achtergrond. In het geval van HEMA is dat een witte H op een blauwe achtergrond. Een bedrijfsprofiel op Google+ zal er toe leiden dat je je als emailmarketeer zeker bij aanvang kan onderscheiden, een bedrijfslogo zal meer tot de verbeelding spreken dan een gekleurd vlak. Google probeert nu dus Google+ ook bij emailmarketeers naar binnen te drukken nadat men dat eerder al deed bij SEO-specialisten.

Gmail_inbox1
 
 De weergave van de inbox op mobiele devices is echter niet het grootste verbeterpunt na de update van de Gmail app. Tot dusver had de Gmail app namelijk ‘lak’ aan responsive design. Deze werd totaal niet ondersteund. Ter vergelijking, op iOS devices zoals iPhone, zien nieuwsbrieven er een stuk beter uit met behulp van media queries. Op iPhone is het mogelijk om een de inhoud van de nieuwsbrief aan te passen aan de omvang van het scherm maar ook om bepaalde content voor mobiele gebruikers wel of niet te tonen. Op die manier is het mogelijk in een mobiele nieuwsbrief op een iOS devices niet de mogelijkheid te bieden om de Android-app te downloaden. Daar heeft de ontvanger op dat moment namelijk niets aan.

Google loopt in
Google is met deze update een stuk ingelopen wat heeft geleid tot een verbeterde gebruikservaring. Emails worden nu in de breedte teruggeschaald naar de omvang van het scherm waardoor scrollen naar rechts verleden tijd is. Tegelijkertijd kan de content op mobiele devices anders worden gepresenteerd. Daarbij wordt bijvoorbeeld de rechterkolom onder de linkerkolom getoond in plaats van naast elkaar. In onderstaande visual wordt de weergave van de HEMA nieuwsbrief van vorige week tegen elkaar afgezet.

 Gmail_mail
 
Toch is het niet alleen maar hosanna. Media queries in stylesheets worden in de Gmail app nog altijd niet ondersteund. Dat is een zeer grote tekortkoming wanneer dit wordt vergeleken met de standaard mailclient op iPhone. Bepaalde content kan in de geupdate Gmail app nog altijd niet achterwege worden gelaten. Wat heb je er immers aan om een downloadbutton voor een iPhone-app te zien op een Android? Andersom is dat wel mogelijk.

What’s next?
Google heeft zowel op de desktop als de mobiele app behoorlijke stappen gemaakt naar een verbeterde gebruikerservaring. Helaas voor marketeers biedt de geupdate Gmail-app nog altijd niet dezelfde mogelijkheden als de standaard mailclient van iPhone. Een gemiste kans! Hopelijk worden er in de nabije toekomst nog grote stappen gezet. Wat zou het voor marketeers fantastisch zijn om eindelijk video’s in mails af te kunnen spelen. Google wekt die suggestie in het introductiefilmpje wel.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment