Facebookmarketing: de stand van zaken in Nederland

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 14 jun 2013 in nieuws

Bijna de helft van de Nederlandse bevolking zit op Facebook en veel meer wordt het ook niet. Organisaties, klein en groot, kunnen met Facebookmarketing nog erg veel winnen. Hoe? Meer mobiel, minder posten, maar wel meer foto’s en sneller reageren.

Dit zijn enkele inzichten over de Nederlandse Facebookmarkt en -gebruiker op basis van doorlopend onderzoek van Yes2web. Hans Maltha presenteerde de data eerder deze week op het congres Facebook Marketing in de Jaarbeurs te Utrecht.

Hieronder is de volledige presentatie ingesloten. Enkele interessante gegevens daaruit zijn bijvoorbeeld:

  • Bedrijven posten bij voorkeur 20 tot 28 berichten per maand. In de praktijk gaan ze met 39 items ver over dat optimum heen.
  • Consumenten zijn afgelopen jaar significant vaker gaan reageren op berichten. Reageren houdt niet in: een reactie terugschrijven (doet tien procent), maar een Like geven (73 procent) of sharen.
  • Wie interactie van zijn publiek zoekt, plaatst bij voorkeur een foto. Die trekken zonder twijfel de meeste reacties, shares en Likes. Kale tekst zegt weinig.
  • De gemiddelde reactietijd van beheerders van grote pagina’s: 24,3 uur. De allergrootsten zijn de helft sneller, wat nog langzaam is.
  • De groep bedrijven die het snelst reageert op opmerkingen of vragen: winkeliers en andere detailhandel.
  • Deze groep heeft ook bovengemiddeld vaak een eigen Facebookpagina voor het bedrijf.
  • Cost per Like in Nederland: alles tussen de 0,36 en 11,50 euro.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment