Simon Breakwell op eTravel: Ga mobiel, snel!

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 06 jun 2013 in nieuws

Online travel zal zich in de toekomst vooral mobiel manifesteren. De helft van al het internetverkeer komt nu al van smartphones en tablets. Volgens Expedia-oprichter kun je mobiel niet langer negeren: ‘Zet je beste ontwikkelaars op mobiele toepassingen’.

Breakwell, tegenwoordig hoofd operationele zaken van taxi-app Uber.com, schetste vanochtend in ‘t Spant in Bussum het woelige landschap van de online reiswereld, waarin ‘de groten alleen maar groter worden’. Hij wees op Priceline dat Kayak overnam, waarna Expedia een belang nam in Trivago.

Aan de andere kant van het spectrum zitten kleinere nichespelers als Airbnb, Oktogo en Homeaway. “Voor de middenspelers als Orbitz en Lastminute com wordt het enorm moeilijk. Vanwege de kleine marges is volume groeien niet zo simpel. Als je al van plan bent om de groten aan te pakken, moet je dat toch in elk geval vanuit een nieuwe of in elk geval andere invalshoek doen.”

Google en TripAdvisor vormen vooral een aparte categorie die vooral verkeer naar andere sites genereren. Maar volgens Breakwell is het veel belangrijker om met een eigen app zelf verkeer te genereren. “Mensen gebruiken maar een paar apps in een bepaalde categorie, maar als je eenmaal op hun smartphone staan is het rendement veel hoger vergeleken met zomaar een website.”

Volgens Breakwell zijn er daarom ook steeds meer reisspelers die alleen nog mobiel doen. “Concentreer je op iOS en Android, niet op Windows en andere systemen, en vergeet iPad niet. Het gebruik van tablets is anders dan van smartphones.’

Hij gaf toe dat het enorm moeilijk is om een simpele app te maken. “Complexiteit moet je hoe dan ook uit de weg zien te gaan. Detail is belangrijk: de betere spelers weten dat iedere pixel van een app relevant moet zijn.”

Toch zijn nog lang niet alle kansen benut. Breakwell denkt dat er met sociale media nog een enorm braak terrein ligt. Facebook, Twitter en Instagram hebben in theorie een groot bereik, maar doen weinig met online boekingen. “Reken maar dat iemand dit op een slimme manier gaat combineren.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment