Het ouderwetse kassasysteem gaat verdwijnen

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 15 mei 2013 in nieuws

Als het aan Square, PayPal en Groupon ligt gaat het ouderwetse kassasysteem verdwijnen. Deze week introduceerde Square de Square Stand wat de iPad definitief omtovert tot volledige kassa. De CEO van Square hoopt voor verandering te gaan zorgen. In plaats van te kiezen voor lelijke, trage, dure en gecompliceerde systemen kan iedere verkoper nu kiezen voor een aantrekkelijke en goedkopere variant gebaseerd op een tablet.

Square Stand

De Square Stand is standaard voorzien van een kaartlezer en is eenvoudig te koppelen aan hardware als barcodescanners, printers in de keuken en geldlades. Het systeem maakt het mogelijk cash, creditcards maar ook betalingen via de Square Wallet te ontvangen. Gekoppeld aan de software van het bedrijf biedt het de retailer vele vormen van real-time inzicht in analytics en verkoopdata. In de VS is het eerder een samenwerking met Starbucks aangegaan wat er voor zou kunnen zorgen dat de Stand zeer binnenkort op grote schaal wordt geïntroduceerd.

PayPal

paypal-registerDe strijd om de retailer lijkt een interessante te worden. Niet alleen Square introduceerde dit nieuwe product, ook PayPal hoopt dat de retailer kiest voor vernieuwing. Gebaseerd op PayPal Here tracht de organisatie kleine en grote verkopers over te halen met een aanbieding. Het bedrijf biedt bij een overstap aan om de PayPal-transacties het gehele verdere jaar gratis te verwerken. Dat scheelt een retailer al gauw een paar procentpunten aan kosten per verkoop. PayPal kondigde verder aan zeer binnenkort nieuwe aanverwante hardware op de de markt te brengen.

Groupon

breadcrumb-paymentsOf dat nog niet genoeg mogelijkheden biedt onderstreepte ook Groupon nog maar eens dat het een vooraanstaande positie ambieert in het leveren van diensten aan retailers. Met de eerdere overname van startup Breadcrumb breidt het de apps uit. De app en kaartlezer, eerder al ingezet in met name de horeca, moet uitgerold worden naar andere branches.

De bedrijven focussen zich gezamenlijk met een zeer vergelijkbaar product op dezelfde doelgroep. Square positioneert zich als complete vervanger van de traditionele kassa en vult aan met een digitale portemonnee. PayPal zet het bestaande wereldwijde klantenbestand in als voordeel. Daarnaast koppelt het de kaartlezer aan webwinkels wat het mogelijk maakt de lezer zowel offline als online te gebruiken. Groupon lijkt te willen concurreren met scherpe tarieven. Het vraagt 1,8 procent plus vijftien cent per transactie. Het hoopt hiermee de ruim 500.000 winkeliers die al gebruikmaken van de aanbiedingensite te interesseren.

Volgens de laatste berichten wordt PayPal Here rond aanstaande zomer ook in Nederland geïntroduceerd. Of daarmee ook aanvullende diensten beschikbaar worden is nog niet bekend.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment