Google+ Hangouts in de praktijk – start modeseizoen bij de Bijenkorf

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 03 mei 2013 in nieuws

Door de komst van digital en social media speelt de aanwezigheid van de Bijenkorf als warenhuis zich niet langer alleen in real life af. Dit is de reden dat innovatie en nieuwe media een belangrijke rol spelen in de marketing strategie van de Bijenkorf. Zo ook Google+ waar Bijenkorf nu haar eigen pagina heeft.

De Bijenkorf G+ strategie
de Bijenkorf heeft samen met Nettribes en Google een G+ strategie uitgezet, bestaand uit 5 elementen.

  1. CTR uplift en vergroten zichtbaarheid
    Door actief inzetten van het Google+ account zichtbaarheid van de Bijenkorf in de betaalde zoekresultaten binnen Google vergroten en daarnaast het (gratis) weergeven van recente G+ posts van de Bijenkorf naast de zoekresultaten. De resultaten hiervan waren: 15% CTR uplift branded campagne (hogere click-through-ratio Google AdWords advertenties) en 9% CPC daling branded campagne.
    bijenkorf2
  2. Verhogen “fashionista” volgers van de Bijenkorf G+ pagina
    Inzetten van advertising, promotie en engagement (bijvoorbeeld op de website, in de nieuwsbrief, in het magazine, etc.) ten behoeve van het verhogen van aantal volgers, specifiek geïnteresseerd in fashion. Vanaf het moment dat de Bijenkorf G+ strategie actief is ingezet is het social number op de G+ pagina van de Bijenkorf (het social number omvat de G+ activiteiten op het internet, zoals +1’s, shares en volgers) gestegen van 14.000 tot bijna 23.000. Een stijging van zo’n 40% procent.
  3. Content strategie voor G+ Het creëren van rijke  en unieke fashion content met als doel traffic genereren naar debijenkorf.nl als fashion destination.
  4. Integreren van G+ in social media dashboard
    Toevoegen van G+ aan het social media dashboard dat Nettribes maandelijks verzorgt ten behoeve van interne rapportage van de Bijenkorf. Dit is mogelijk gemaakt met behulp van Media Injection, die voor deze case als eerste in Nederland G+ heeft geïntegreerd in haar tool.
  5. Experimenteren met engagement via G+ Hangouts
    In dit artikel ligt de focus op hoe de Bijenkorf G+ Hangouts heeft ingezet bij de start van het nieuwe modeseizoen.

G+ Fashion en Beauty Hangout
Op 16 maart 2013 vond vanuit de nieuwe personal shopper ruimte in de Bijenkorf Den Haag de G+ Fashion en Beauty Hangout van de Bijenkorf plaats. Negen fashion en beauty liefhebbers konden online tijdens de G+ Hangout vragen stellen over de nieuwste trends aan drie stylisten/bloggers

Doel van de G+ Hangout
De Fashion en Beauty G+ Hangout was hoofdzakelijk bedoeld om het nieuwe fashion seizoen, dat in de maand maart centraal staat in alle Bijenkorf filialen, ook online in de picture te zetten. Op deze vernieuwende en verrassende wijze kon de rest van Nederland ook meegenieten van de start van het nieuwe modeseizoen. Daarnaast is het voor de Bijenkorf belangrijk om gevoel te krijgen bij alle typen nieuwe media en de mogelijkheden die deze bieden. Doelstellingen zijn daarmee ook niet hard ingezet op aantallen of conversies, wat mogelijk wel in de toekomst kan komen.

Inhoud en thema G+ Hangout
Het thema van de Hangout was het bespreken van de nieuwste fashion en beauty trends. Allereerst stelden de drie stylisten/bloggers zich voor, geleid door Debbie Zwiers, de host. Hierna presenteerden alle drie de stylisten/bloggers na elkaar een aantal nieuwe trends, ondersteund door zelf uitgekozen kledingstukken, accessoires en beauty producten. Deze konden zowel uit de Bijenkorf in Den Haag komen, als zelf meegenomen zijn. Bij het uitlichten van de trends richtte Jetteke van Lexmond zich op kledingtrends, Karine Bloem op accessoires en Debbie Zwiers op beauty producten. Op deze manier werd een veelzijdig beeld gegeven. Na het signaleren van de trends konden alle participanten in de Hangout één vraag stellen aan één van de stylisten/bloggers. De vragen waren van te voren al bekend en ingedeeld per stylist/blogger. Al met al duurde de Hangout ongeveer 30 minuten, waarbij de focus op de vragen van de participanten lag.

10 Tips om een professionele, aantrekkelijke Hangout op te zetten
Een G+ Hangout kan zo groot of zo klein worden opgezet als gewenst. Zo kan je er voor kiezen om een simpele versie op te zetten waarbij men elkaar achter een laptop treft. Om (de output van) een Hangout in te zetten voor marketing doeleinden, adviseren wij echter om de Hangout professioneler op te zetten. Naar aanleiding van de ervaringen en leerpunten van de Fashion en Beauty Hangout van de Bijenkorf hier 10 tips:

  1. Concept:
    Organiseer niet zomaar een Hangout met je doelgroep, klanten of fans zonder dat je weet wat het doel is en wat je over wilt brengen. Een sterk concept helpt om een duidelijke boodschap of inzicht over te dragen
  2. Projectplan en draaiboek:
    Bij een professionele Hangout zijn meerdere partijen betrokken: de klant, bureau, techniek, participanten, de host en de gasten… maak dus een projectplan en een draaiboek voor de dag zelf om chaos te voorkomen
  3. Script:
    Om te voorkomen dat iedereen door elkaar praat tijdens de Hangout, helpt een script. Vooraf kun je bijvoorbeeld vragen en volgorde afstemmen. Uiteraard kan je dit zo strikt opzetten als je zelf nodig vindt
  4. Selectie gasten en host:
    Een gast is de persoon die de Hangout start en inhoudelijk invult. Er kan gekozen worden om een host die alles aan elkaar praat. De host en gasten zijn cruciaal voor het succes van de Hangout. Zo zal een Hangout met Jamie Oliver meer bekeken/gedeeld worden dan één met kok Harry uit Overveen
  5. Aantrekken participanten:
    Google+ is een mooi platform, maar tegelijkertijd bij het grote publiek nog niet zo bekend als Facebook of Twitter. Dit vergt bij het aantrekken van participanten uitleg van zowel G+(Hangouts) als waarom zij mee zouden doen met een Hangout. Hou er dus rekening mee dat participanten niet voor het oprapen liggen en niet iedereen direct begrijpt wat een G+ Hangout is en wat er van hem/haar verwacht wordt als participant. Participanten kunnen worden gevonden binnen eigen (social media) kanalen maar ook via het internet.
  6. Screen en brief participanten:
    Het is van cruciaal belang om alle participanten voorafgaand aan een Hangout te screenen, en een informele Hangout met de participanten op te zetten om ze goed te briefen. Op deze manier kan de locatie en internetverbinding van de participanten gecheckt worden, maar ook of de participanten spraakzaam genoeg zijn en echt affiniteit hebben met het onderwerp.
  7. Opzet en testen accounts:
    Om de Hangout vlekkeloos te laten verlopen moet deze een aantal dagen voor de daadwerkelijke Hangout getest worden vanuit de betreffende G+ pagina van het merk. Doe dit met alle participanten tegelijk om tegenvallers op de dag zelf te voorkomen. Denk er vooral om dat  participanten de pagina van het desbetreffende brand moeten volgen om een uitnodiging voor deelname aan de Hangout te kunnen ontvangen.
  8. Promotie:
    Net als vele apps, campagnes en platforms, zal niemand uit zichzelf een Hangout bezoeken. Daarom zal ook een  Hangout gepromoot moeten worden – zowel voor het aantrekken van participanten als viewers.
  9. Internet en techniek:
    De afstemming van concept en script op de techniek is cruciaal. Zorg dat van te voren precies duidelijk is welke taken onder concept en script en welke taken onder techniek vallen. Bedient de techniek alleen de camera en het geluid, of zijn zij ook verantwoordelijk voor het testen van de G+ accounts voorafgaand aan de Hangout, het uitnodigen van de participanten in de Hangout en het live streamen op het YouTube kanaal tijdens de Hangout.
  10. Aankleding locatie:
    Zorg voor een rustige omgeving met weinig omgevingsgeluid bij het kiezen van een Hangout locatie, tenzij de inhoud van de Hangout anders voorschrijft. De aankleding van de locatie kan naar eigen inzicht ingevuld worden. Zorg in elk geval dat de gasten in de Hangout makkelijk bij eventuele props kunnen, en dat de aankleding niet afleidt van de inhoud van de Hangout. De Bijenkorf had de Fashion en Beauty Hangout erg leuk aangekleed, waardoor een dynamisch geheel ontstond.

Next step

  • Op het Youtube kanaal van de Bijenkorf is de Hangout live gestreamed op zaterdag 16 maart – maar de video is ook terug te vinden op het YouTube kanaal van de Bijenkorf .
  • De Bijenkorf wil het gebruik van Google+ in de toekomst doorzetten en verder integreren met haar andere online kanalen en offline events.  Dit past bij de strategie om te blijven vernieuwen en verrassen.

Co-writers van dit artikel zijn:

  • Femmie Geradts; Founder Nettribes
  • Nienke van Liempt; Stagiaire

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment