Facebook weer winstgevend, maar gebruikers haken af

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 01 mei 2013 in nieuws

Vanavond Nederlandse tijd maakt Facebook nabeurs zijn resultaten over het eerste kwartaal bekend. Die stellen naar verluidt beleggers niet teleur. Tegelijkertijd was er afgelopen week echt verontrustend nieuws: het gebruik van Facebook zou de afgelopen drie maanden fors gedaald zijn in een aantal grote markten.

Investeerders die door Thomson Reuters zijn geraadpleegd denken dat de omzet over het eerste kwartaal 36 procent is gestegen, naar 1,4 miljard dollar ten opzichte van vorig jaar. De winst zou moeten uitkomen op 308 miljoen dollar, waarbij reeds rekening is gehouden met fors gestegen uitgaven die dit jaar vijftig procent hoger liggen.

De mobiele strategie lijkt zijn vruchten af te werpen. Dit najaar maakte mobiel reeds 23 procent deel uit van zijn advertentieomzet. Goldman Sachs houdt rekening met een mobiele advertentie-omzet van 382 miljoen dollar, 25 procent hoger dan een jaar terug. Facebook zou in de VS alleen al dertig procent van de mobiele advertentiemarkt kunnen claimen. Het algemene plaatje is zonder meer positief: de totale advertentie-inkomsten stijgen jaarlijks met 43 procent.

Drie nieuwe pijlers zouden straks nog meer resultaten moeten laten zien: ten eerste de nieuwe indeling van de Facebook pagina, die meer ruimte biedt aan advertenties. Ten tweede het onlangs gelanceerde Facebook Home, dat van Androidtelefoons een echt sociale interface maakt. Straks ook met advertenties, is de verwachting. Ten derde kunnen adverteerders sinds kort specifieke gebruikers benaderen op grond van hun aankoopgeschiedenis.

Maar de vraag is of Facebook niet veel te hard bezig is om beleggers en adverteerders tevreden te stellen. Volgens The Guardian, die zich deels baseerde op cijfers van het bureau SocialBakers, slaat de verveling op Facebook keihard toe. Vooral jongeren keren Facebook de rug toe en vluchten naar Path, Kik, Line en Instagram.

De op Facebook doorgebrachte tijd neemt meetbaar af. In december brachten gebruikers gemiddeld nog 121 minuten door op Facebook, tegen 115 minuten in februari. Voor zover er nog groei is, wordt die gerealiseerd in opkomende markten, zoals Vietnam, Bangladesh en zelfs Irak.

SocialBakers heeft overigens zelf kanttekeningen geplaatst bij deze cijfers die ‘niet betrouwbaar genoeg’ zouden zijn voor conclusies zoals The Guardian die een dezer dagen trok, zij het dat meerdere bronnen wijzen op afhakende gebruikers. Vooral jongeren.

Iets van de nervositeit hierover zit mogelijk al verdisconteerd in de aandelenkoers. Die ligt nu rond de 26 dollar, tegen 31 dollar eind vorig jaar.

Het is niet ondenkbaar dat beleggers zullen eisen dat Facebook al zijn inspanningen gaat richten op mobiel. Mobiel is nu nog te veel een afgeleide van de desktopversie, met te weinig nadruk op dynamische interactie met vrienden via chat en het delen van foto’s. Met de aankoop van Instagram lijkt Facebook zijn grootste concurrent te hebben binnengehaald.

De actuele cijfers publiceert Emerce vanavond.

Facebook_stock_610x273



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment