RTL Ventures neemt belang in Squla

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 18 apr 2013 in nieuws

RTL Ventures neemt voor een onbekend bedrag een belang in Squla, maker van een site en apps met online leer- en oefenprogramma’s.

De investeringstak van RTL Nederland breidt zijn online activiteiten uit met een participatie in een kind georiënteerde digitale dienst. Over de omvang van de investering zegt Ventures-baas Nicolas Eglau niets. Wel beaamt hij dat het een transactie is die is geformuleerd in termen van contanten en mediaruimte op RTL-zenders.

“We zoeken volwassen bedrijven met een proven track record die bij RTL passen en die we kunnen helpen groeien. Squla is twee jaar oud en klaar om door te groeien. Het is een merk dat goed bij RTL past.” Eglau ziet overlap met het RTL Telekids platform en de familie programmering bij de RTL zenders.

Directeur André Haardt van Squla: “Dit moet geen specialistisch merk blijven voor kinderen maar een vanzelfsprekendheid binnen gezinnen met kinderen die met de computer opgroeien. Om die fase te bereiken moeten we doorgroeien in Nederland. Daarnaast willen we de balans web-mobiel meer bij mobiel leggen door meer applicaties te ontwikkelen. Internationalisering is de derde pijler van onze strategie.”

Consumenten kunnen de site van Squla tegen betaling gebruiken, maar ook scholen behoren tot de doelgroep. Het is na Sizz, Pepper, Miinto en Couverts de vijfde Venture.

Anders dan een ‘normaal’ venture capitalist heeft Eglau geen fonds dat binnen een x-periode moet worden geïnvesteerd om na een y-periode een minimum rendement op te leveren. Van geval tot geval wordt bekeken of en hoe een bedrijf aansluit bij de groei verwachtingen en de thema’s waar RTL sterk in is, zoals Wonen, Reizen, Personal Finance, Mode en Thuisstudie.

Het Ventures-team heeft zich in 2012 volledig ingezet voor het opzetten van de operatie van de webwinkel Miinto. Daarnaast fungeert Eglau’s team als interface tussen de investeringstak en de rest van het RTL-bedrijf. Ze zorgen ervoor dat de Ventures-projecten binnen de RTL-organisatie bekend zijn en, waar mogelijk, synergie vinden met andere onderdelen bij RTL, waaronder relevante tv-programma’s en events.

Over het financieel resultaat zegt hij enkel: “De focus voor onze Ventures is groei. We zijn heel blij dat we die target hebben behaald door in 2012 meer dan 50% groei te realiseren.”.

Eglau onderzoekt of het mogelijk is om met RTL Ventures ook in het buitenland actief te worden. “Zelf of met partners. Met Miinto zouden we bijvoorbeeld ook in België kunnen beginnen. Maar ik vind dat je eerst in eigen land moet laten zien wat je kunt. Daarna kun je pas naar het buitenland kijken.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment