De haken en ogen van same-day delivery

Geen reacties
Tags: ,
Posted 12 apr 2013 in nieuws

Er komt ongetwijfeld een dag dat er binnen de organisatie gesproken gaat worden over same-day delivery. Het leveren van goederen op dezelfde werkdag is internationaal in opkomst en ook in Nederland is een deel van de consumenten bereid te betalen voor deze dienst. Is het ook in Nederland mogelijk dit succesvol in te zetten?

Eerder bleek al dat implementatie van zo’n bezorgoptie op dit moment lang niet altijd rendabel is. Weinig klanten hebben er financieel iets voor over en ook de interesse is nog laag. Shop.org deed (internationaal) onderzoek naar dit thema. Hoewel de ontwikkelingen recent zijn en de onderzoeksresultaten niet altijd even eenduidig blijkt in dit geval dat 4.2% van de ondervraagden aangeeft zo’n service tijdens de feestdagen geregeld te gebruiken. 7.2% laat weten dit af en toe te doen. Blijft de overgrote meerderheid over die hier blijkbaar de meerwaarde niet van inziet.

Voor de implementatie van deze dienst geven de onderzoekers enkele vragen mee die beantwoord dienen te worden vóórdat wordt overgaan tot handelen:

  • Zijn er bedrijven die deze service aanbieden en direct met ons concurreren?
  • Zijn er bedrijven in onze omgeving die deze optie als concurrerend voordeel inzetten?
  • Beschikken we op dit moment over een netwerk van winkels van waar we kunnen verzenden of waar goederen opgehaald kunnen worden? Of is ons fulfillmentproces zo ingericht dat we met deze snelheid kunnen distribueren?

Fulfillment

Ongeacht de afwegingen die intern zullen worden gemaakt wanneer blijkt dat deze dienst een welkome toevoeging is zijn er belangrijke kanttekeningen. Hans Elshout van S&H Productfulfilment weet vanuit zijn ervaring dat het operationeel ook in Nederland geen enkel probleem moet zijn. Een standaard doorlooptijd van maximaal 2 uur is al jaren normaal en ook een spoedorder kan binnen een half uur gereed zijn. Toch vraagt zoiets voor veel partijen om enorme investeringen. Omdat de verkorting van de doorlooptijd niet ten koste mag gaan van de kwaliteit moeten processen en controlemechanismen worden aangescherpt. In de praktijk vraagt dat om investeringen in automatisering en verandering in de bedrijfscultuur. Het zal vele partijen enkele miljoenen kosten deze omslag te maken. En, “het is weinigen gegeven dat op dit moment in deze markt te kunnen doen.”

Hoewel same-day-delivery op het gebied van fulfillment en distributie mogelijk moet zijn vraagt Elshout zich hardop af of Nederland hier op wacht. De belangrijke vragen hierin zijn hoeveel extra omzet het de retailer oplevert en hoeveel de klant over heeft voor deze dienst. De praktijk van Elshout leert “bijna niets.”

Nu ook door partijen als Google de eerste grootschaligere experimenten worden uitgevoerd zal de aandacht voor dit thema alleen maar toenemen. Deze interessante ontwikkelingen zullen we in Nederland voorlopig nog van afstand moeten volgen. Het moment dat het grootschalig zal worden ingezet is nog lang niet in zicht.

Maar wat vinden jullie? Wij zijn benieuwd naar jullie mening in deze!!



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment