De kracht van infomercials

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 11 apr 2013 in nieuws

Infomercials. Iedereen heeft er een hekel aan en je kijkt ze alleen wanneer je ‘s nachts thuiskomt of ziek op bed ligt. Deze “direct respons televisie” is succesvoller dan je verwacht. Alleen in de VS genereerde het vorig jaar al drie keer meer omzet dan Amazon.

Hoe dat kan? In plaats van te overtuigen kiezen ze voor de uitleg. Binnen e-commerce kunnen we er nog een hoop van leren. Zonder uitgebreide analytics zijn ze sterk in conversie en vaak voordat een product is gelanceerd al in staat verkopen te voorspellen. Infomercials wijzen je op de basis van het verkopen: De presentatie. Makers van infomercials geloven in de kracht van de uitleg. Zodra de consument volledig begrip heeft van wat het product is, wat het doet en hoe het werkt volgt de interne overtuiging als vanzelf. In plaats van je te focussen op overtuiging, “dit heb je nodig!”, waar in de marketing veel mee wordt gewerkt bereik je al zo veel meer met het creëren van begrip.

Door retailers wordt deze techniek online maar mondjesmaat toegepast. Met de opties van het web zijn er mogelijkheden en is er vrijheid. De eerste experimenten met augmented reality en interactieve video worden uitgevoerd. Zo kunnen we op vele plaatsen online een bril passen en ontstaan de eerste digitale pashokjes.

Fender, fabrikant van gitaren, introduceerde onlangs een 3D tool waarmee bezoekers het product vanuit iedere mogelijke hoek kunnen bekijken. In plaats van een 360 graden tool met verschillende foto’s werkt het met een zogenaamd 3D CAD model wat een nog verfijndere indruk geeft.

fender_stratocaster_lightbox

De interactieve mogelijkheden maken het mogelijk nog gedetailleerder te demonstreren wat je verkoopt, hoe het werkt en wat de klant kan verwachten.

  1. Verschillende productfoto’s
    Geregeld kom je ze nog tegen. Webwinkels met slechts een enkele, vaak kleine of onduidelijke, productfoto. Dé reden van veel consumenten om nog fysieke showrooms en winkels bezoeken is de mogelijkheid tot het bestuderen, vasthouden en ervaren van het product. Met dit in gedachten kom je niet weg met één foto. Zorg voor afbeeldingen van formaat en kwaliteit. Toon vanuit iedere mogelijke hoek en laat zien wat het product kwalitatief maakt. Zorg dat tot gedetailleerd niveau ingezoomd kan worden en toon het product in praktijk.
  2. Ontwikkel productvideo’s
    De impact van video binnen e-commerce wordt groter. Kwalitatieve productivideo’s stimuleren de verkoop. Grote partijen als Amazon, Zappos en, dichter bij huis, Coolblue maken er al veelvuldig gebruik van. Video werkt als een verkoopstuwend middel. Het geeft de kijker een nog beter beeld van het product in praktijk. Voorbeelden waarbij de conversie met 25% toenam en bovendien leidde tot een daling van retourneringen zijn bekend.
  3. Onderzoek nieuwe mogelijkheden
    Zowel online als offline zijn consumenten toe aan vernieuwing en een rijkere ervaring. Bol.com begon goed en introduceerde ongeveer een jaar geleden een app waarmee de barcode van een (fysieke) product in een andere andere winkel je direct naar het online kanaal bracht. Ook op het gebied van presentatie nemen de mogelijkheden toe. Software om modellen op basis van 360 graden of 3D-technieken te presenteren zijn in opkomst. SketchFab is een bekende oplossing maar ook Fittingbox voor het digitale pashokje wordt genoemd.

De wijze van presenteren kan grote invloed hebben op de uiteindelijke verkoopcijfers. Denk eens aan technieken die buiten de huidige standaarden vallen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment