Webwinkels leiden weer miljoenen schade door iDEAL

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 08 apr 2013 in nieuws

De DDOS-aanvallen op de technische infrastructuur van iDEAL hebben geleid tot tientallen miljoenen euro’s aan gederfde omzetten. De banken en Thuiswinkel.org overleggen nog steeds over het verbeteren van de prestaties.

De storingen bij ING in de afgelopen dagen zijn vrijwel een exacte kopie van een situatie een jaar geleden. Ook toen faalden de technische systemen van ING. Ook toen leiden webwinkeliers schade van miljoenen euro’s. Thuiswinkel.org schat de ondernemers nu zeker voor tientallen miljoenen euro’s omzet hebben misgelopen.

MKB Nederland noemt de consequenties van de IT-problemen ‘onacceptabel’.

Deze dagen werd duidelijk dat de storingen van vorig jaar niet met al te hoge urgentie zijn opgepakt. Althans, er zijn geen maatregelen getroffen om grootschalige verstoring van het hele systeem te voorkomen. Naast ING hadden ook andere bij iDEAL aangesloten banken te kampen problemen aan ‘de ontvangende kant’.

Volgend op die verstoringen begin 2012 van het landelijke e-commerceverkeer trad de brancheorganisatie in overleg met de banken. Het doel was tot een soort prestatiecontracten tot komen. Banken moeten beter dan de 99,5 procent beschikbaarheid garanderen, goede backups en fall back scenario’s inrichten.

Voorzitter Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zegt dat die gesprekken tot prestatieverbeteringen nog steeds lopen. “Twee weken geleden nog.” Het doel van die gesprekken is uiteindelijk tot geformaliseerde afspraken te komen. Dat kan zich in de ‘komende weken tot maanden’ manifesteren.

Volgend op vergelijkbare iDEAL-storingen bij Rabobank, die vijf dagen duurden, eiste Thuiswinkel.org in november dat de er snel garanties zouden komen voor een storingsvrij systeem. Die oproep klonk inmiddels al weer een half jaar geleden.

Ten opzichte van de fysieke retail heeft de online wereld een voordeel. Webshops bieden meerdere betaalmogelijkheden. Naast iDEAL zijn ook PayPal, credit card en betalen op rekening gangbare methodes. Door de concurrentie in dit segment is de schade tot op zekere hoogte nog wat beperkt gebleven.

De Nederlandse consument besteedde in 2012 per iDEAL-betaling 74,20 euro.

Foto: Kitty Terwolbeck (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment