Tradedoubler: Meer mobiel, meer RTB

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 03 apr 2013 in nieuws

Tradedoubler wil uitbreiden in Nederland. Met meer personeel, een nieuw management en nieuwe diensten. Dat zegt Pascal Gayat, de tijdelijke regiodirecteur van Tradedoubler voor Nederland, in een gesprek met Emerce. Een eerste nieuwe grote klant is binnen: cosmeticagigant Yves Rocher.

Hij bracht een mooi contract mee uit Frankrijk. Fransman Pascal Gayat heeft Yves Rocher exclusief weten te strikken voor de Nederlandse markt. Het cosmeticabedrijf was al jaren klant bij de internationale organisatie. In Nederland moet Tradedoubler extra verkeer naar de webwinkel van de Franse onderneming genereren.

Gayat volgt interim directeur Joost Hagesteijn op, die terugkeert op het oude nest, America Online. Toch is het de bedoeling dat er binnenkort een nieuwe Nederlandse regiomanager komt. Gayat doet namelijk al Frankrijk en België. “De nieuwe manager gaan we zoeken zodra we we de Nederlandse markt hebben geevalueerd, daarom ben ik hier.”

Over het vertrek van Hagesteijn wil Gayat niet meer kwijt dan dat het een gevolg is van een nieuw internationaal management dat het bedrijfsresultaat kennelijk nog eens tegen het licht heeft gehouden. Tradedoubler zelf is overigens al minstens een half jaar bezig met een nieuwe positionering. “We zien dat affiliatemarketing nog steeds groeit, maar performance marketing is voor ons minstens zo belangrijk geworden.”

Tradedoubler is gemeten naar omzet de vierde affiliatemarketing partij in Nederland, onder TradeTracker, Daisycon en Zanox-M4N met een geschatte omzet van 10,4 miljoen euro in 2012. Een verlies van 25 procent ten opzichte van 2011. Vijf jaar geleden was Tradedoubler verreweg de grootste aanbieder in Nederland.

Gayat zegt dat die marktbewegingen bijna onvermijdelijk zijn in een dynamische markt. “Ik zit nog maar kort bij Tradedoubler, daarvoor was ik klant van ze. Ik heb de markt enorm zien veranderen, denk eens aan de enorme opkomst van Google en zoekmarketing, of de marginale positie in Europa voor een ooit machtige partij als Yahoo. Kijk eens hoe Facebook pas in juli vorig jaar serieus met advertentieverkoop is begonnen. Alles verandert, continu. Ik denk dat mensen die wat langer in deze industrie meedraaien en gewend zijn aan veranderende markten ook beter de toekomst kunnen inschatten.”

Want Tradedoubler wil breder in de markt gaan zitten. De nadruk was al meer komen te liggen op targeting en retargetting, maar daar komt geautomatiseerde advertentie-inkoop (Real Time Bidding) bij. Niet als een propositie op zich, benadrukt Gayat, maar als een aanvulling op de performance marketing.

Mobiel gaat er ook meer gebeuren. In Engeland is een eerste app only affiliate programma opgestart met wedkantoor Winner.com. App marketeers krijgen daarmee meer inzicht in hun appcampagnes. Zo kan het aantal downloads worden gemeten of kunnen aankopen binnen apps worden gevolgd. Affiliates krijgen betaald via cost-per-acquisition (CPA), cost-per-lead (CPL) of cost-per-install (CPI).

Gayat wil ook meer aandacht besteden aan het reeds bestaande white-label affiliate platform waarmee grotere adverteerders en bureaus hun eigen performance netwerken kunnen gebruiken, terwijl ze nog steeds toegang hebben tot het affiliate netwerk van Tradedoubler. Voor zover deze technieken al niet beschikbaar zijn in Nederland, zullen ze de komende maanden alsnog worden uitgerold. “Veel nieuwe toepassingen draaien al in Engeland en Frankrijk.”

Met sociale media kan Tradedoubler nog niet zoveel, zegt Gayat desgevraagd. “Facebook blijft een gesloten systeem voor partijen als het onze, al bieden bedrijfspagina’s interessante mogelijkheden voor marketing. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Gelet op het tempo waarmee Facebook verandert, denk ik dat er nog veel verrassingen in het verschiet liggen.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment