Greetz verkoopt half miljoen kaarten via mobiel

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 21 mrt 2013 in nieuws

Tussen de lancering van de app en eind 2012 verkocht Greetz via zijn mobiele apps 440.000 kaarten. Het mobiele kanaal is het vierde belangrijkste in de acquisitie van nieuwe klanten.

Dat zei commercieel directeur Niek Veendrick zojuist tijdens zijn presentatie op Digital Marketing Live in Amsterdam.

De kleine half miljoen mobiel verkochte kaarten is niet heel veel op het jaartotaal van 5 miljoen in 2012, maar het is een significante marketingkanaal voor Greetz. Behalve dat er 30.000 nieuwe klanten mee werden geworven, wist het bedrijf ook twintig procent van de inactieve webklanten weer te activeren.

“De app werd 300.000 keer gedownload en de conversieratio is dertig procent. Dat houdt in dat een van de drie gebruikers die hem aanzet, daadwerkelijk een aankoop doet.” Kaarten kosten gemiddeld tussen de twee en 2,50 euro.

Het was geen discussie of Greetz in april 2011 een app of een mobiele site zou uitbrengen. “We zijn een personalisatie-engine. Daar is niets standaard aan, dus HTML was eigenlijk geen optie.”

De mobiele app, die sinds eind vorig jaar ook voor Android beschikbaar is, laat gebruikers kaarten maken met standaard sjablonen of met zelf gemaakte foto’s. Dat kan op de site ook. Veendrick verwachtte dat mobiele gebruikers vaker hun eigen foto’s zouden gebruiken om postkaarten te maken. Het tegendeel bleek echter waar. Waar de verhouding op het web 70/30 is ten gunste van standaard sjablonen is dat op mobiel 86/14. Waarom mobiele gebruikers minder foto’s maken en versturen, is nog niet helemaal duidelijk.

Mobiel is na televisie, online en mond tot mond-reclame het nummer vier kanaal om nieuwe klanten te werven. “Het gebruik van mobiel gaat door het dak na een tv-commercial. Het mobiele verkeer als onderdeel van het totale verkeer is in het afgelopen jaar met een factor vier gegroeid.” Exacte cijfers noemt hij niet. “De concurrent luistert mee.”

Foto: Evan Bench (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment