Google lanceert Flight Search in Nederland

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 18 mrt 2013 in nieuws

Google heeft zojuist een nieuwe specialistische zoekmachine in Nederland gelanceerd: Flight Search. Luchtreizigers kunnen daarmee heel flexibel naar tickets zoeken en die rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij of een reisbureau boeken.

Als onderdeel van een gedeeltelijke Europese lancering ging Flight Search zojuist live in Nederland, maar ook in vier grote Europese landen: Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje. De zoekmachine voor goedkope vliegtickets, de beste route of favoriete vervoerder bestaat sinds september 2011 in Amerika was daarnaast tot zojuist enkel ook in Canada beschikbaar.

James van Thiel, Industry Leader Travel bij Google Nederland, zegt tegen Emerce: “Travel is een van de meestgezochte in onze zoekmachine. De huidige behoefte licht in het feit dat veel mensen nu bezig zijn hun vakanties voor de zomer te regelen. Op Flight Search kun je een landkaart zien waar in een land of rondom een stad welke luchthavens beschikbaar zijn.” Flight Search laat gebruikers met ruime marges in datum en bestemming zoeken. Daardoor krijgen ze meer reisopties, soms wat duurder maar dan wel weer sneller.

Google Flight Search bevat actuele informatie van vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen. Enkel easyJet en Ryanair ontbreken. Zij geven er al jaren de voorkeur aan om al het digitale verkeer naar hun eigen boekingsites te sturen. Zo min mogelijk inmenging van derden.

Gebruikers van de ticketsite worden vanuit de zoekresultaten direct doorgestuurd naar de boekingssite van de gekozen luchtvaartmaatschappij. Google toont ook de zoekresultaten van online reisbureaus. Bij de lancering zijn dat Rumbo, Bravo Fly, Budget Air en Vlucht24.nl. Anders dan in Amerika staan hun zoekresultaten niet naast (betaald) maar in (organisch) zoekresultaten.

Het verdienmodel van Flight Search in Europa is nog niet geactiveerd, maar wel bekend. Van Thiel: “Op de resultaten uit de algemene pagina Google.nl komt onder AdWords en boven de organische resultaten een ‘commercial unit’”, zoals op die positie nu reeds resultaten uit Google Shopping kunnen staan. “Die unit bevat vluchtsuggesties die zijn verwant aan de zoekopdracht. Die vermeldingen kunnen betaalde resultaten zijn.” Dat extra resultatenblok verschijnt ergens in de komende maanden.

“In de reisbranche concentreren we ons op vluchten en hotels. Daarom kennen we sinds november 2011 ook Hotel Finder. Ik hoop dat ook daarvan binnenkort een commerciële unit op Google.nl beschikbaar komt.”

Googles inspanningen om ook in deze vertical een positie te claimen, maken vooralsnog weinig indruk in de reisbranche. Travelblog Skitft.com verneemt van verscheidene ondernemers in de sector dat Flight Search en Hotel Finder geen krachtige spelers zijn. Consumenten bezoeken bijvoorbeeld eerder Kayak, Expedia of Travigo. Van Thiel: “Flight Search is anders gepositioneerd dan deze partijen. Het is een onderdeel van Search in het algemeen. Vanuit de zoekmachine ben je nu een stap sneller bij de vluchten en het boeken dan zonder.”

In juli 2010 maakte Google de intentie bekend om softwarebedrijf ITA te kopen voor 700 miljoen dollar. De zakelijke gebruikers van ITA’s software helpen consumenten om reisgegevens te vinden. Google neemt die bemiddelende functie met Flight Search in technische zin over. De overnamepoging werd bijna geblokkeerd door de VS-overheid omdat Google een te grote marktmacht zou zijn. Dat bleek net niet het geval, luidde de conclusie van een overheidsonderzoek. Google moest zijn reisdienst wel onder ‘staatstoezicht’ brengen, een primeur voor de zoekmachine.

Foto: Steve Jurvetson (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment