Zenderduiding door technologie volledig achterhaald

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 14 mrt 2013 in nieuws

De omstreden naamswijziging voor alle publieke zenders kreeg al veel kritiek, maar nu gaan televisiefabrikanten het televisiezenders ook nog lastig maken. Met name Samsung gaat het televisiescherm helemaal overnemen.

Deze week kwam naar buiten dat het bestuursorgaan van de publieke omroepen al maanden werkt aan plannen voor een rigoreuze naamswijziging. De drie publieke televisiezenders worden, tot afgrijzen van sommige omroepen, voortaan aangeduid als NPO. De publieke omroep zou zo beter voorbereid zijn op online toekomst en zijn alle kanalen zouden beter vindbaar zijn.

Niets is minder waar. Als het bestuursorgaan deze week op het Mediapark in Hilversum een bezoek had gebracht aan de voorjaarsshow van Samsung, hadden ze zich de moeite kunnen besparen.

In de jongste generatie Smart TV’s van het Zuid-Koreaanse bedrijf doen zenders er niet meer toe. Nederland 1 of straks NPO1 staat niet meer als voorkeurszender ingesteld. Het gaat om programma’s. Een nieuwe innovatie genaamd S-recommendation leert de voorkeuren (op basis van genres) van de kijker en stelt op basis daarvan een lijst van mogelijk interessante programma’s samen, ongeacht via welke zender die worden doorgegeven. De tv zet afleveringen van GTST of voetbalwedstrijden ‘klaar’ als blijkt dat daar veel naar gekeken is.

Behalve programma’s worden ook  aanbevelingen gedaan voor live-uitzendingen, on-demand films en series, apps, sociale media en eigen video’s. Kijkers zullen minder letten op de aanbieder, en zich concentreren op de inhoud.

Samsung lijkt ook afscheid te willen nemen van de typische app schermen die televisies van de concurrentie kenmerken. Het overzicht is er nog wel, net als een klassieke EPG, maar er is veel meer gerangschikt op functionaliteit. Zo heeft Samsung een apart scherm met eigen sociale media oplossingen. Op basis van gezichtsherkenning kan een voorkeursindeling worden gemaakt.

Samsung Smart TV’s bieden via apps nog steeds toegang tot films (Movie MAX, Pathé Thuis, Ximon), sport (Eredivisie Live, NOS Sport, NU Sport), Programma Gemist (publieke omroepen, RTL, SBS6/NET5/Veronica) en muziek (Spotify, Deezer, vTuner), maar ook films worden op een nieuwe manier gepresenteerd: ze worden gerangschikt naar titel en naar prijs. De kijker ziet dus meteen bij welke aanbieder de film het goedkoopst is.

Oudere modellen televisies (althans die uit 2012) kunnen ook over deze mogelijkheden beschikken door koppeling van een apart verkrijgbare Smart Evolution Kit die achterop de televisie wordt geklikt.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment