Direct mail beter gewaardeerd dan email

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 05 dec 2011 in nieuws

De helft van de Amerikaanse consumenten ontvangt liever direct mail dan email, zo blijkt uit onderzoek van marketingbedrijf Epsilon Targeting. Direct mail geniet meer vertrouwen.

Van de ruim 2000 respondenten geeft zestig procent aan dat ze emotioneel meer hebben met het openen van een fysieke mailbox. Het lijkt dus niet verstandig dat marketeers zich eenzijdig concentreren op email, stelt het bedrijf. Eerdere studies tonen aan dat drukwerk aandachtiger wordt gelezen. “Direct mail doet rustig op de achtergrond zijn ding,” zegt woordvoerder Warren Storey van Epsilon, met Europese kantoren in Engeland, Ierland, Duitsland en Frankrijk.

De studie adviseert marketeers om een combinatie van direct mail, tv en kranten in te zetten. “Email postbussen raken verstopt, we krijgen steeds vaker te horen dat de hoeveelheden te veel worden. In de VS krijgt 75 procent van de consumenten meer email dan ze kunnen lezen. Direct mail is niet sexy of innovatief, maar het werkt,” zegt Storey.

De Amerikaanse studie sluit aan op onderzoek van de Rijksuniversiteit van Groningen, dat ook al eens concludeerde dat DM vele malen effectiever is dan e-mail en dat de emotie tegenover post ook veel positiever is. Op internet en in de mailbox krijgt de consument een overload aan informatie en reclame-uitingen. De aandacht van de klant zou online verslappen. Uit het onderzoek van de RUG blijkt ook dat mail via de post en vooral opvallende mailings bijzonder goed worden gewaardeerd.

Maar volgens Björn van Raak van Dun & Bradstreet zijn marketing campagnes nog vaak ineffectief door oppervlakkige doelgroepselectie. “Wij leveren adressenbestanden aan marketingpartijen en zien een stijgende belangstelling voor DM in het hogere segment, bijvoorbeeld van telecompartijen.”

Om een optimale doelgroepselectie te kunnen maken, moet slimmer naar data worden gekeken, zegt Van Raak Volgens Van Raak moeten bedrijven een “verdiepingsslag maken en analyseren welk type klanten het meest bijdraagt aan de doelstellingen in termen van winstmarge, omzet, verticale markt, etcetera.” Dun & Bradstreet zegt zelf beter dan de Kamer van Koophandel te kunnen aangeven of bedrijven uit het databestand actief deelnemen aan het economische verkeer.

 


Add Your Comment