Vergelijk.nl: ‘Grootste concurrenten zijn de offline shops’

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 19 okt 2011 in nieuws

De bezoekers van Vergelijk.nl kunnen sinds twee weken op de vergelijkingssite zelf direct producten kopen bij de 600 aangesloten winkels. Het blijkt dat gebruikers van de ‘koopdienst’ mensen zijn die anders bij een offline winkel hun aankoop hadden gedaan.

Sinds begin deze maand biedt Vergelijk.nl een nieuwe optie aan de maandelijks drie miljoen bezoekers van de site. Zij hoeven niet meer naar een webwinkel te klikken om een item te kunnen kopen. Ze kunnen direct bij de vergelijkingssite zelf de aanschaf doen.

Consumenten betalen de aankoop direct aan de vergelijkingssite. Deze geeft de bestelling en klantgegevens direct door aan de webwinkel, die de transactie verder afhandelt. Het geld wordt binnen vijf dagen gestort. Vergelijk staat richting de consument garant voor de aankoop.

Levi van Wijngaarden: “Twintig shops hebben zich in de afgelopen weken hiervoor aangesloten. Er komen er elke week drie bij. Naast leads leveren we webwinkels nu ook betalende klanten. Het blijkt dat mensen niet minder onze vergelijkingsdiensten gebruiken. De kopende klanten zijn dus extra. Het zijn veel vijftigplussers die via ons kopen. Ze zien een product, vinden de prijs aantrekkelijk, maar kennen de winkel niet. Ze kopen via ons, wij staan garant”.

Van Wijngaarden zet de veiligheid en betrouwbaarheid van zijn merk in om nieuwe klanten naar de site te krijgen. “Deze mensen zouden anders met een printje van onze site naar een fysieke winkel zijn gegaan. Tachtig procent van onze gebruikers kiest namelijk die route.”

Van de dagelijks 100.000 bezoekers, klikken er zo’n 40.000 door naar de site van een webwinkel. Daarvan converteert zo’n 2 à 3 procent in een daadwerkelijke aankoop. “Kortom, 98 procent van hen doet dat niet. En die groep willen we beter bedienen met deze nieuwe koopoptie.”

De lancering van de koopfunctie, die naar verluidt ook in voorbereiding is bij concurrenten Beslist.nl, Kieskeurig.nl en Tweakers, is mede ingegeven door Googles toenemende activiteit op de e-commercemarkt. Sinds mei 2011 exploiteert Google in Nederland de vergelijkingssite Shopping. Die dienst is gratis.

“Daarnaast kregen alle internetbedrijven met de Panda Update te maken”, een herschikking van de zoekresultaten die unieke, niet-gekopieerde of generieke content ‘minder waard’ maakt. Dat leidt tot lagere zichtbaarheid in de zoekresultaten. Veel kleinere vergelijkingssites tonen enkel generieke product- en prijsinformatie, waardoor ze lager gingen scoren in Google.

“Anderhalf jaar geleden zijn we gaan nadenken over hoe we daarmee moeten omgaan. Ten eerste vragen we onze kopende klanten nu twee weken na de aanschaf om recensies over winkels en producten. Dat is onderscheidende, eigen content. Daarnaast leren we meer over hun oriëntatie- en koopproces. Met die informatie, afkomstig van ingelogde gebruikers, kunnen we deze klanten later van gerichte, adviserende informatie voorzien”, als ze dat willen.

De vergelijkingssite schuift met de ingebouwde koopoptie richting de functie van een online warenhuis. Bezoekers kunnen immers op één site shoppen in het aanbod van zeshonderd webwinkels. Dit model is nog niet uitgekristalliseerd, maar het is wel waar Van Wijngaarden en zijn team van 33 man zich op richt.

Over de omzet van Vergelijk.nl laat Van Wijngaarden zich niet uit. Wel over de verdeling. Iets meer dan de helft, 56 procent, is afkomstig uit Nederland. De rest uit België, Finland en Frankrijk. Zeventig procent van de omzet is afkomstig uit kliks naar webshops, die betalen voor het aangebrachte verkeer. De overige dertig procent komt voor de helft uit AdSense en voor de andere helft uit displayreclame.

In december start Vergelijk.nl een multimediale campagne om zijn naamsbekendheid te vergroten. Voor het eerst zal het bedrijf te horen zijn in reclame op radio en televisie. Een mediaspecialist heeft voorgerekend of zo’n campagne zou renderen. Het antwoord op die vraag was positief. De zoektocht naar een creatief bureau is gisteren begonnen.

Foto: Sherman Geronimo Tan (cc)


Add Your Comment