Spotify: 40% meer luisteren via connected devices

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 21 nov 2020 in nieuws

Sinds de uitbraak van het coronavirus is het luisteren naar connected devices met bijna de helft toegenomen. Men gebruikt thuis vaker smartspeakers en apps via bijvoorbeeld tv.

Dat laten cijfers van Spotify zien. Clementina Piazza van het Engelse kantoor van de muziekdienst zegt dat het aantal maandelijks actieve luisteraars met 29 procent is gestegen tot 320 miljoen. Omdat meer mensen thuis zitten, is men meer muziek en podcasts gaan luisteren. “We zien de luisterpatronen van weekenden nu doordeweeks, bijvoorbeeld met piekmomenten midden op de dag.”

Piazza was vanochtend een van de spreeksters bij een sessie over programmatic audio voor IAB Europe. Ze hield haar verhaal voornamelijk voor reclamakers. Die moeten zich beter leren aanpassen aan het nieuwe medium. Streaming audio is totaal anders dan radio. Generieke boodschappen werken slecht en adverteerders kunnen goede doelgroepselecties doen omdat er veel klantdata beschikbaar is.

“Bijna de helft van de luisteraars, 45%, wil dat de boodschappen van merken beter aansluiten met wat ze aan het doen zijn. Reclame moet bij stemming en activiteit aansluiten.” Dat geldt zowel voor audio- als video-reclames. Media trader Evie Samouris van L’Oréal onderschrijft dat die focus tot betere resultaten leidt.

In 2019 haakte L’Oréal aan bij een Engelse artieste wiens nieuwe album zou uitkomen. Die betreffende zangeres paste conceptueel goed. Elke keer als haar muziek zou gaan draaien, kregen de gratis luisteraars van Spotify reclame van het L’Oréal-merk te horen. Nadere details gaf Samouris niet.

“Je moet bij het publiek een gevoel van betrokkenheid opwekken. Men moet zich met je merk willen associëren. Naast targeting is ook creaties erg belangrijk. Ik let er altijd op of het product, ons logo, krachtige muziek en de kernboodschap in de eerste vijf seconden goed overkomen.”

“Toen het coronavirus uitbrak is een deel van de budgetten direct van awareness naar performance verschoven.” Reden: het Franse concern voorzag dat grote groepen klanten niet meer naar winkelstraten maar naar webwinkels zouden gaan. En in die winkels had men minder aandacht voor make-up maar meer voor huidverzorging. “Want we gaan minder het huis en besteden daarom meer zorg aan onszelf.”

Foto: mtaphotos (cc)

Lees het volledige bericht op Emerce »


Comments are closed.