ACM: 2500 gedupeerden van nepprofielen op datingsites

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 14 feb 2020 in nieuws

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert op Valentijnsdag dat er nog steeds datingsites zijn die gebruik maken van nepprofielen zonder daarover duidelijk te zijn. Consumenten worden hierdoor misleid, omdat geen contact mogelijk is met de persoon die in het nepprofiel wordt beschreven.

De waakhond heeft eerder onderzoek gedaan naar 17 datingsites die gebruik maakten van nepprofielen. Met de bedrijven achter deze websites zijn afspraken gemaakt.

Consumenten moeten duidelijke informatie krijgen over de status van de gebruikte profielen (aangeven welke nep zijn), zodat consumenten weten waar ze aan toe zijn voordat ze een overeenkomst aangaan, zegt ACM.

Kwetsbare consumenten moeten extra worden beschermd: de chatoperator moet de kwetsbare consumenten waarschuwen dat zij met een chatoperator praten en niet met de persoon die in het profiel staat beschreven.

Ook is afgesproken dat Nederlandse consumenten die schade hebben geleden het bestede bedrag terug konden vorderen. De afgelopen periode hebben ongeveer 2500 consumenten zich gemeld. Zij hebben een compensatie ontvangen voor een totaalbedrag van ruim 2 miljoen euro. Het betreft vergoedingen tot tienduizenden euro’s.

Online beveiliger Mimecast waarschuwt singles die op Valentijnsdag zoeken naar de liefde. Zij maken vandaag meer gebruik van datingsites en -apps dan op andere dagen.

Via nagemaakte datingsites proberen criminelen slachtoffers geld, persoonsgegevens en creditcardinformatie afhandig te maken, zegt Mimecast.

De ‘internetdate’ heeft altijd een excuus dat een persoonlijke ontmoeting onmogelijk maakt. Uiteindelijk komt het verzoek om geld over te maken, beginnend met kleine bedragen. De bedragen worden echter steeds hoger. Deze verzoeken houden pas op wanneer het slachtoffer argwaan krijgt.

Foto boven Pixabay, onder nepdatingsites

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment