Aandeel online bloemenverkoop gegroeid naar 5 procent in 2019

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 14 feb 2020 in nieuws

De bloemenverkoop in Nederland blijft in de komende twee jaar stabiel, maar het aandeel online verkopen zal volgens ABN AMRO wel groeien. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van ABN AMRO, Chrysal en E-Flora door Q&A is verricht.

Hoewel de online omzet nog relatief klein is, is deze sterker gestegen dan de totale omzet. Zo groeide het aandeel online van 4,3 procent in 2016 naar 5 procent in 2019.

De online verkoop van bloemen is vooral een cadeaumarkt. Dat geldt met name voor de jongere generatie die steeds vaker bloemen online bestelt. Zo vindt 80 procent van de consumenten tussen 18 en 29 jaar het leuk om bloemen cadeau te geven. Een kwart van de groep die vorig jaar bloemen kocht, heeft dit online via een desktop of laptop gedaan en 26 procent met behulp van een smartphone. Ook bloemenabonnementen winnen aan populariteit.

De omzet van bloemen- en plantenwinkels stagneert. Hoewel de prijzen zijn gestegen, is de omzet in de afgelopen twee jaar nauwelijks gegroeid. De totale uitgaven aan bloemen en planten bedragen volgens ABN AMRO naar schatting 1,6 miljard euro.

Bloemenwinkels zijn volgens ABN AMRO het belangrijkste afzetkanaal voor de verkoop van bloemen. Circa drie kwart van de consumenten die vorig jaar bloemen heeft gekocht deed in ieder geval één van de aankopen bij een bloemist.

De rol van de fysieke winkels is volgens ABN AMRO dan ook niet uitgespeeld. Veel consumenten zijn van mening dat de kwaliteit van bloemen en planten hoger is in een bloemenwinkel en dat zij hiervan in een fysieke winkel een beter beeld krijgen dan online. Ook nemen bloemen relatief veel ruimte in beslag en daarom is verzenden relatief duur.

Foto Pixabay



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment