André Polderman (RecruitNow): ‘Uitzendbureaus hebben nog een weg te gaan op het gebied van digitale transformatie’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 14 jan 2020 in nieuws

Uitzendbureaus zetten steeds meer in op digitale transformatie en het gebruikmaken van de daaruit voortvloeiende beschikbare data. Maar volgens André Polderman, CEO van online recruitmentspecialist RecruitNow, zijn hier nog veel noodzakelijke slagen in te maken.

Het recente Data Driven Marketing Onderzoek 2019 laat zien dat steeds meer Nederlandse bedrijven beslissingen nemen op basis van data, maar dat het overzicht daartoe ontbreekt. Intercedenten bij middelgrote en grote uitzendorganisaties gebruiken gemiddeld namelijk zes tot zeven losse digitale systemen om hun dagelijkse werk te kunnen doen. 

Denk bijvoorbeeld aan een backofficesysteem (verloning, facturering, urenbriefjes), een recruitmentsysteem (kandidaten, vacatures, matches), een e-mailbox, een WhatsApp telefoon, een planningssysteem, een CMS, advertentie-software, externe cv-search en externe vacature-search. Het werk van de intercedent is hierdoor onnodig complex. Het gaat ten koste van snel en efficiënt werken. Dat kan anders, aldus Polderman. “RecruitNow is vaak ‘keten-regisseur’ voor uitzendbureaus als het gaat om digitale transformatie. André Polderman: “Dit komt omdat we onze systemen afstemmen op en optimaliseren voor uitzendorganisaties. RecruitNow | Cockpit is mede daarom in april 2018 gelanceerd met ‘launching customer’ Luba Uitzendbureau. We ontwikkelen ons recruitmentsysteem met en voor de eindgebruikers. Dat maakt ons echt uniek binnen de uitzendbranche.”

André Polderman.

 

Polderman: “We proberen ons te onderscheiden door focus. Cockpit is een recruitmentsysteem dat er volledig op gericht is om het werk van de intercedenten bij uitzendbureaus zo makkelijk en leuk mogelijk te maken. Zo worden externe losse systemen op basis van data en op de juiste plaats in de applicatie geïntegreerd. In de look-and-feel van de Cockpit en zónder extra logins.” 

Daarnaast vindt Polderman dat anno 2020 mobile first en cloud based werken de standaard moet zijn: “Cockpit werkt als enige recruitmentsysteem in de markt 100% op een mobiele telefoon, zelfs de beheeromgeving. Ook de flexibele matchtechnologie die automatisch de beste matches voorstelt en twee kanten op werkt is zeer onderscheidend.”

Privacy waarborgen

Een andere uitdaging waar uitzendbureaus in hun digitale transformatie mee te maken krijgen, is het waarborgen van de privacy. 

Volgens Polderman heeft het overgrote deel van de uitzendbureaus dit nog onvoldoende gewaarborgd. “Intercedenten gebruiken WhatsApp op hun eigen telefoon om contact te hebben met bijvoorbeeld kandidaten. Logisch dat ze WhatsApp willen gebruiken, maar wat vaak wordt vergeten, is dat hier al snel sprake kan zijn van een datalek. Stel dat een kandidaat zich ziekmeldt met de nodige details via WhatsApp bij de intercedent, dan zit deze data in de persoonlijke telefoon. De kans is altijd aanwezig dat de intercedent vertrekt of zijn telefoon verliest waardoor deze data kwijtraakt. Dit is eenvoudig op te vangen door bijvoorbeeld ‘WhatsApp for Business’ te gebruiken en te integreren in het recruitmentsysteem.”

Communicatie-integratie in Cockpit

Cockpit zorgt ervoor dat alle uitgaande en binnenkomende communicatie van en naar kandidaten als ook opdrachtgevers bij de kandidaat- of contactpersoon-kaart binnenkomt. Dat gaat over e-mails, SMS, WhatsApp, webchat en alle overige denkbare (toekomstige) kanalen. 

Hierdoor elimineert Cockpit voor de intercedenten minimaal twee losse systemen: de e-mailbox en communicatie via de telefoon. Is er dus een intercedent ziek of vrij, dan blijft er nooit informatie hangen in de procedures. 

Maar ook met het oog op de AVG is het een pluspunt. Een kandidaat kan in Cockpit met één druk op de knop conform de richtlijnen verwijderd worden, inclusief alle communicatie. Mede hierdoor is Cockpit als enige recruitmentsysteem volgens Polderman echt 100% AVG-proof. 

Data-standaarden en data-inzichten tot op microniveau

Bij uitzendbureaus is processnelheid van groot belang. Data moet snel, gemakkelijk en gestandaardiseerd in het systeem komen. En makkelijk te koppelen zijn met andere systemen in de (data-)keten, zoals websites, advertentiesoftware en backofficesystemen als HelloFlex, AFAS Flex, EasyFlex en Kentro Office. 

Polderman: “Cockpit maakt gebruik van internationale data-standaarden, bijvoorbeeld als het gaat over functietitels en vaardigheden. Daardoor kan data door de gehele keten naadloos aan elkaar worden verbonden. Het uitzendbureau heeft zodoende op elk moment inzichtelijk hoeveel elke plaatsing gekost heeft (tijd, handeling en advertentiekosten) en wat het opgeleverd heeft tegen welke conversiepercentages en marge.”

Kostenreductie en fact based resultaten

Digitalisatie biedt uitzendbureaus veel groeimogelijkheden, maar Polderman ziet dat dit zijn eigen uitdagingen met zich meebrengt. “De loonkosten vormen voor uitzendbureaus het overgrote deel van de totale bedrijfskosten. Wil je als uitzendbureau ook de komende jaren snel groeien én een goed rendement behalen, dan moet je zowel aan de groei- als kostenkant slagen maken.”

Data maakt het voor uitzendbureaus inzichtelijk hoe zij zichzelf op deze vlakken kunnen verbeteren. Cockpit helpt daarbij onder meer om antwoord te geven hoe uitzendbureaus hun rendement verder kunnen optimaliseren. 

Polderman: “Inmiddels hebben elf uitzendorganisaties gekozen voor ons als partner om hen te helpen om verder te groeien. We hebben onze visie bij klanten ten uitvoer gebracht en fact based (op basis van data) aangetoond dat het aan de kostenkant besparingen oplevert. Zo plaatst Luba tot 40% sneller via de Cockpit matches uit de eigen database. Dit betekent dat zij tijd overhouden om aan kandidaten te besteden en meer matches kunnen maken. Ik ben er dan ook vrij zeker van dat in 2020 meer uitzendbureaus overstappen op digitale oplossingen zoals Cockpit.”

Over de auteur: Christian Slagter-Koster werkt voor Slagter Media.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment