Waarom Reddit je volgende social media advertentiekanaal moet worden

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 18 dec 2019 in nieuws

Reddit blijft groeien, zo werd recentelijk bekend. Het forum streefde dit jaar de concurrent Twitter voorbij met 430 miljoen gebruikers (Redditors) wereldwijd. Twitter zag in 2019 gemiddeld 330 miljoen actieve gebruikers per maand.

In Nederland lijkt Reddit nog steeds niet helemaal van de grond te komen. Als we de cijfers weer met Twitter vergelijken dan zien we dat op Twitter 2,5 miljoen gebruikers van de 330 miljoen gebruikers zich in Nederland bevinden (minder dan één procent). Reddit is niet open over de cijfers per land. Het overzicht van Statista suggereert minder dan drie procent Nederlandse gebruikers. Als we naar de grootste Nederlandse subreddit kijken (/r/thenetherlands, default subreddit bij aanmelding) zien we 272.000 subscribers, beduidend minder dan Twitter. 

Wat is Reddit?

Niet alleen aan de cijfers is te zien dat Reddit in Nederland nog niet al te populair is, ook aan het feit dat we ons geroepen voelen om toch toe te lichten wat Reddit is (in tegenstelling tot Twitter). Reddit is een social media platform (of: forum) waar foto/video content, links of tekst posts gedeeld kunnen worden. Gebruikers met een account kunnen hierop reageren, en een upvote of downvote geven op zowel posts als reacties. Het puntensysteem kan vergeleken worden met Dumpert. Het forum is over het algemeen minder gemaakt voor het delen van je vakantiefoto’s met vrienden, maar meer gericht op het discussiëren over onderwerpen die je interesseren. 

Subreddits

Het is voor iedere gebruiker mogelijk om subreddits aan te maken voor wat hij/zij interessant vindt, welke allemaal eigen moderators en richtlijnen bevatten. Zo bestaan er nu meer dan 800 duizend actieve subreddits. Subreddits kunnen grote, algemene onderwerpen beslaan zoals /r/politics of /r/news, maar ook de meest niche interesses of passies krijgen hun eigen hoekje van het Internet. Het is dus aan de ene kant erg gemakkelijk je doelgroep te vinden op basis van interesse, aan de andere kant bestaan er ook zoveel subreddits dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zo is er een subreddit toegewijd aan boterhammen die vastgemaakt zijn aan bomen, aan stoelen onder water of vogels met armen.

Is het waardevol om Reddit mee te nemen in je marketingmix? 

Vanzelfsprekend is het mogelijk om te adverteren op Reddit. Hiervoor kan je RedditAds gebruiken. Net als op andere social media platforms kan je tekst, foto’s en video’s inzetten voor je advertising. Daarnaast is het mogelijk om te targeten op basis van demografie, geografie en natuurlijk interesse. Pink Marketing zette Reddit voor meerdere klanten in. Gemiddeld zagen we dat de CTR’s op Reddit lager liggen dan de andere social media platforms. Omdat de concurrentie op het platform (nog) niet al te hoog is, is het wel mogelijk om voor een CPM onder de twee euro in te kopen. 

Ask me Anything

Naast het inzetten van RedditAds kan je natuurlijk ook proberen om je content organisch te verspreiden op het platform. Er zijn meerdere succesverhalen te vinden van kleine bedrijven die groot zijn geworden nadat ze op de voorpagina van het platform hebben gestaan. Sommige grote merken kiezen er ook voor om zelf subreddits te monitoren en zo Reddit te gebruiken voor community management, zoals Xbox of Nintendo. Een mooie manier om in contact te blijven met je doelgroep! Daarnaast is het voor iedereen mogelijk om een “Ask me Anything” aan te vragen; een subreddit waarbij vragen gesteld kunnen worden aan de persoon die een zogeheten AMA opzet. Dit kan erg effectief zijn om je merk onder de aandacht te brengen, maar ook hier geldt: als je het doet, doe het dan goed! Een slechte AMA kan ook negatieve effecten hebben. Check bijvoorbeeld de desastreuze AMA door de CEO van Nissan of de meest beruchte AMA op Reddit: Woody Harrelson over zijn film Rampart

Misstap

Dit is dan ook waar adverteren via Reddit afwijkt van de “social media advertising norm”, dus op de inhoud van de advertenties. De doelgroep is erg bewust van advertising en kritisch richting bedrijven. Een misstap kan een bedrijf flinke schade opleveren. Ter illustratie, toen bekend werd dat Reddit gefinancierd wordt door het Chinese bedrijf Tencent ($150 miljoen dollar investering) reageerden Redditors door deze foto de meest populaire post (meeste upvotes) van 2019 te maken. Het is belangrijk om meer mens- dan salesgericht te zijn in je communicatie op Reddit. Een kort bezoek aan de populaire subreddit /r/HailCorporate geeft een goed beeld van Reddit’s houding richting bedrijven die zich te commercieel gedragen. 

Dus, voordat je Reddit inzet is het goed om te bedenken wat je merk het forum te bieden heeft. Kijk daarnaast kritisch of de tone of voice en de aangeboden content binnen het platform past. Mocht je er wel voor kiezen om te adverteren op Reddit, onderstaand een paar tips om je op gang te helpen!

  • Wees eerlijk, transparant en authentiek.
  • Promoot het liefst content waar de lezer inhoudelijk iets aan heeft.
  • Stem de gekozen taal af op de gebruiker. 80% van de content wordt in het Engels geschreven. Wil je alleen Nederlanders bereiken? Door je advertentie in het Nederlands te schrijven zul je meer opvallen.
  • Vermijdt hashtags (ze werken toch niet). 
  • Speel in op populaire trends.
  • Schakel comments uit, in veel gevallen is dit vragen om problemen. Of zoek juist de engagement met Redditors een ludieke manier op.

Over de auteur: Ilse Noordhof werkt als Lead Display & Innovation bij Pink Marketing.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment