ACM stelt grenzen aan online misleiding

Geen reacties
Posted 03 dec 2019 in nieuws

Toezichthouder ACM heeft een leidraad Bescherming van de online consument ter consultatie gepubliceerd. Bedrijven zijn online steeds beter in staat consumenten te sturen in hun keuzes en aankopen. Zij investeren volop in het vergaren van data en gedragskennis om consumenten effectief te kunnen beïnvloeden. Dat persoonlijke aanbod kan echter ook tegen je belang ingaan.

Bedrijven hebben online steeds meer mogelijkheden om gegevens die zij hebben verzameld gericht in te zetten om consumenten te verleiden tot bepaalde keuzes of aankopen. Technieken als algoritmes en kunstmatige intelligentie kunnen worden ingezet om consumenten te helpen, maar ook om hen te manipuleren. De informatie die de consument te zien krijgt, kan namelijk vooraf voor hem geselecteerd zijn of in een bepaalde volgorde of context aan hem worden getoond. Dit maakt dat de keuze voor hem wordt ‘voorgesorteerd’. Consumenten zijn geneigd die voorgesorteerde keuzes – onbewust – te volgen. Maar deze zijn niet altijd in hun belang en kunnen zelfs schadelijk zijn, stelt de ACM. Bovendien ontstaat er een ongelijk speelveld met bedrijven die de belangen van consumenten wel voorop plaatsen.

De consumentenregels bepalen dat de consument op basis van juiste en volledige informatie in staat gesteld moet worden om een weloverwogen keuze te maken. Beïnvloeding gaat te ver als de consument wordt gestuurd naar keuzes die niet in zijn belang zijn.

De leidraad die de ACM vandaag publiceert is tot stand gekomen met inbreng van vertegenwoordigers van bedrijven, consumenten en de wetenschap. De ACM nodigt betrokkenen uit te reageren als zij suggesties hebben ter verbetering.

Foto Pixabay



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment