Nederlander ziet nog altijd niet de voordelen van het delen van persoonlijke gegevens

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 03 dec 2019 in nieuws

Nederlanders worden steeds privacybewuster. Het aantal ondervraagden dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kent, is enorm toegenomen vergeleken met een jaar geleden. Ook weten zij steeds beter welke rechten aan de AVG kunnen worden ontleend. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2019, een door GFK uitgevoerd onderzoek onder ruim 1000 respondenten.

Een meerderheid van de Nederlanders maakt zich zorgen over online privacy, al is dit percentage wel gedaald van 65 procent in 2018 naar 58 procent in 2019. Tegelijkertijd heeft driekwart van de ondervraagden begrip voor de databehoefte van bedrijven en organisaties: zij snappen dat organisaties informatie over hen willen verzamelen, bijvoorbeeld dat hun zoekgedrag wordt geanalyseerd voor het verbeteren van de dienstverlening of het effectiever maken van marketingactiviteiten. 61 procent geeft daarnaast aan tevreden te zijn met de hoeveelheid gegevens die hij of zij op dit moment deelt met organisaties.

Ondanks dit begrip zien weinig consumenten vooralsnog de voordelen van het delen van persoonlijke gegevens. Slechts 29 procent van de ondervraagden heeft het gevoel een betere dienstverlening te krijgen als een organisatie meer persoonlijke kennis heeft, terwijl een meerderheid in dat geval wel een betere dienstverlening verwacht. Bovendien vindt 90 procent van de ondervraagden dat het bedrijfsleven meer profiteert van data-uitwisseling dan de consument.

Een ruime meerderheid van de ondervraagden wil ook meer controle over de eigen gegevens. Ruim de helft heeft bijvoorbeeld het idee dat zij niet kunnen voorkomen dat bedrijven hun gegevens delen met derden of informatie over hen verzamelen. Volgens de AVG hebben mensen dit recht echter wel degelijk.

Bij het bepalen of ze gegevens willen delen is vertrouwen voor Nederlanders veruit de belangrijkste voorwaarde. 37 procent van de ondervraagden noemt dit als allerbelangrijkste motief en bij 52 procent staat het in de top drie.

Illustratie Pixabay



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment