Online Shopping Onderzoek: Twintig procent online kopers koopt op aanbeveling van influencers

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 08 nov 2019 in nieuws

Sinterklaas staat voor de deur en dat betekent pepernoten, chocoladeletters, gedichten en… shoppen!

En dat shoppen doen we natuurlijk vooral online. Er is bijna niemand meer die nooit iets online koopt (twee procent), dat blijkt uit het Online Shopping Onderzoek dat Capterra deze maand uitvoerde onder Nederlandse online kopers. Slimme webshophouders ondernemen klantgericht. Zij weten dus waar hun klanten zich bevinden en wat hun voorkeuren zijn. In dit onderzoek geven we daarom het woord aan de klant, dit zijn de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek:  

Hoogtepunten van het onderzoek
  • Kortlopende kortingsacties zijn favoriet.
  • Mobiel betalen: 39% van de online kopers is van plan om in 2020 een mobiele betaalapp te gaan gebruiken.
  • Duurzaam bezorgen: 33% van de online kopers is bereid om meer te betalen voor ‘groen’ bezorgen.
  • Social media: 52% van de mannen doet op YouTube ideeën op voor online aankopen tegenover 34% van de vrouwen.
  • Social commerce: 78% heeft nog nooit een in-app aankoop gedaan op een social media platform.
Favoriete kortingsacties webshops

In deze tijd van het jaar, zo vlak voor de feestdagen, sturen veel webshops e-mails aan leads en klanten. E-mailmarketing is een effectieve manier om nieuwe klanten aan te trekken. Uit het Nationaal e-mail Onderzoek 2019 blijkt namelijk dat 59% van de Nederlanders dit jaar vaker dan één keer iets kocht naar aanleiding van een e-mail van een webwinkel. De vraag is nu welke kortingsacties webshophouders het beste kunnen promoten in zo’n e-mailmarketingcampagne.

Kortlopende kortingsacties zijn duidelijk favoriet. De combinatie van zo’n kortingsactie met een schaarste element, zoals “op is op” kan nog betere resultaten opleveren. De klant krijgt dan een gevoel van urgentie, van FOMO (fear of missing out) waardoor de klant zijn aankoopbeslissing sneller neemt.  

M-commerce: mobiel online shoppen

Mobiel online kopen zit in de lift. 77% heeft in 2019 wel eens een online aankoop gedaan met een smartphone. Dertig procent van de respondenten zegt zelfs dat zij het vaakst online shoppen met hun smartphone tegenover 54% die vaker via de desktop of laptop online koopt. 

Webshops

Gaat deze groei van smartphonegebruik samen met het gebruik van innovatieve mobiele betaalmethoden? Payconiq, OK-app of Apple Pay zijn bijvoorbeeld nieuwe mobiele betaalapps die gekoppeld kunnen worden aan de bankrekening, waardoor klanten direct kunnen afrekenen in de webwinkel zonder in te loggen bij de eigen bank. 39% van de webshoppers gaf aan van plan te zijn om in 2020 zo’n mobiele betaalapp te gaan gebruiken. Uit deze cijfers blijkt dat er de komende jaren grote veranderingen plaats zullen vinden in de betaalmethoden van de klant. Na de inwerkingtreding van de nieuwe Europese richtlijn voor betaaldiensten (PSD2) in februari dit jaar concurreren banken met nieuwe betaaldiensten. Hierdoor zal de consument uit een groter aantal betaalmethoden kunnen kiezen wat de bestaande hiërarchie zal beïnvloeden. 

Op dit moment zijn de favoriete betaalmethoden van de online koper zo:

De top vijf belangrijkste bezorgopties

Het verzendproces is een andere belangrijke succesfactor voor webshops. Online shoppers willen hun aankopen zo snel mogelijk ontvangen, in andere woorden, binnen één dag. Dat is voor 42% van de respondenten de belangrijkste bezorgoptie in een webwinkel. Thuis afleveren komt op de tweede plaats (33%). 

Duurzaam verzenden

Duurzaam verzenden haalde de top vijf niet, maar dat wil niet zeggen dat er geen interesse is in milieuvriendelijke bezorgmethodes. Uit het volgende praktijkvoorbeeld blijkt namelijk dat veel online kopers wel degelijk belangstelling hebben in ‘groen’ bezorgen.  

We legden de respondenten het volgende scenario voor met de keuze tussen twee bezorgopties:

Groen: bezorging van je pakketje met duurzame bezorging met de fiets of door een elektrisch voertuig voor € 4,35

Wit: bezorging van je pakketje door bezorging met een bestelbusje voor € 3,60

De meerderheid (67%) kiest voor het (witte) bestelbusje. Maar toch koos een derde van de consumenten wel voor ‘groen’ bezorgen. Veel mensen zijn dus bereid om meer te betalen als daar een milieuvriendelijke bezorgmethode tegenover staat. Dit betekent dat de klant dus best wil meewerken aan de verduurzaming van zijn of haar shopgedrag. 

Wie is Waar?

Groen is het in webshopland dus nog niet helemaal, maar social is het wel. Social media dienen als inspiratiebron voor online aankopen. Op welke social mediakanalen doen klanten hun ideeën op? Facebook en YouTube oefenen de meeste invloed uit, gevolg door Instagram en Pinterest. Webshops die zich op een nichemarkt richten moeten echter precies weten wie waar uithangt voor een gerichtere social mediastrategie. Dit zijn de resultaten per leeftijdscategorie:

Webshop

Als we deze resultaten verder analyseren op basis van geslacht zien we bijvoorbeeld dat 32% van de vrouwen ideeën opdoet op Pinterest tegenover veertien procent van de mannen. Instagram heeft ook meer invloed op vrouwen (37%) dan mannen (31%). Facebook is zowel voor mannen als vrouwen in gelijke mate een bron van inspiratie. YouTube is echter populairder bij de mannen dan bij de vrouwen. 52% van de mannen doet op YouTube ideeën op voor online aankopen tegenover 34% van de vrouwen.  

Social commerce in de kinderschoenen

Social media is niet alleen een bron van inspiratie voor online shoppers, maar kan nu ook gebruikt worden om producten te verkopen via social commerce. Instagram shopping, Pinterest, Facebook en ook Snapchat kunnen daardoor nu als extensie van webwinkels functioneren. Maken online kopers al gebruik van social commerce? 78% antwoordde dat ze nog nooit een zogenaamde in-app aankoop hebben gedaan op een social media platform. Tien procent heeft wel al eens rechtstreeks op Facebook gekocht, bijna vier procent op Instagram shopping en drie procent op Pinterest. Social shopping staat dus nog redelijk in de kinderschoenen.

Influencer marketing is een conversiedriver

Zou social shopping een grotere conversiedriver kunnen worden als webshophouders influencers zouden inzetten om hun producten aan te bevelen? Uit ons onderzoek blijkt dat twintig procent van de online shoppers wel eens iets heeft gekocht op aanbeveling van een influencer of beroemdheid. 

Online

Als je wilt weten welke influencers en beroemdheden genoemd werden, bekijk dan het volledige Online Shopping Onderzoek op Capterra. 

Capterra voerde deze online-enquête uit in de maand oktober 2019 onder 194 Nederlandse online shoppers tussen de achttien en 85 jaar, waaronder 87 mannen en 106 vrouwen. De resultaten zijn representatief voor het onderzoek, maar niet noodzakelijk voor de Nederlandse bevolking als geheel.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment