Dekbed Discounter deelt de lakens uit

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 24 okt 2019 in nieuws

Dekbed Discounter sprak de ambitie uit om in 2018 met 150% te willen groeien. Samen met Dept en een unieke go-to market aanpak schudden ze de beddenmarkt wakker. 

De groeiambitie voor 2018 was om de omzet van €20.000.000,- uit 2017 te verdubbelen. Later werd dat doel bijgesteld naar €50.000.000,-. Dept kreeg daarom van Dekbed Discounter de middelen om alle digitale kanalen te optimaliseren en zo de stevig concurrerende beddengoedmarkt te veroveren. Met een budget van €20.000,- voor SEO consultancy en €50.000,- aan SEA consultancy (exclusief mediabudget) werd er een omzetstijging van 178% in search bewerkstelligd. 

Landingspagina’s en advertentie-uitingen: gebruikservaring

Google adviseert zoekwoorden breed in te kopen en het algoritme zijn werk te laten doen, maar wij stelden de vraag: wat gebeurt er als je juist heel veel handwerk gaat verzetten en alles wat Google adviseert niet doet? 

We zijn weken bezig geweest met aan het maken van tienduizenden advertenties voor bijvoorbeeld hoeslakens, dekbedden en dekbedovertrekken. Voor SEO houdt dat in dat we 400 categoriepagina’s hebben aangemaakt met elk een tekst van minimaal 500 woorden. 

Zoekvolume creëren

De zomer van 2018 was heet. Daarom creëerden we bewustzijn omtrent koele katoenen lakens middels een branding campagne op Facebook en DoubleClick voor ‘verkoelende’ producten. Vervolgens koppelden we daar een Search-campagne aan, zowel organisch als betaald, en maakten we een landingspagina. 

Mensen zochten inderdaad op ‘verkoelende dekbedovertrekken’. Het duurde niet lang voordat concurrenten van Dekbed Discounter ook gingen adverteren op ‘verkoelende’ producten. Dekbed Discounter was de concurrentie hier een stap voor en heeft in de zomermaanden, traditioneel het laagseizoen voor de beddengoedbranche, hierdoor een verdubbeling van de omzet ten opzichte van vorige zomer weten te realiseren. 

Resultaten Q1 & Q2 2018

Het doel was om in 2018 minimaal een non-branded omzetverdubbeling ten opzichte van 2017 te realiseren. Van het totale verkeer van Dekbed Discounter was in het eerste halfjaar van 2017 45.5% van de omzet afkomstig van Search. Dit is in 2018 toegenomen met bijna tien procent tot 55.1%. De omzet afkomstig van Google (SEO & SEA) is in 2018 met 178% gestegen. 

De groei van non branded omzet bedraagt maar liefst 93% in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor: Omzet: +114% Kosten: +120% Conversies: +86% 

Omdat de te realiseren groei non-branded moet zijn, hebben we voor het totale zoekverkeer met minimaal 50 zoekopdrachten per maand aparte advertentiegroepen opgezet op basis van een zoekwoordenonderzoek met meer dan 100.000 zoekwoordcombinaties vanuit SEO. Vervolgens is elke zoekwoordcombinatie ingedeeld in de juiste categorie. De ontbrekende landingspagina’s zijn aangemaakt en producten die nog niet in het assortiment zaten, zijn ingekocht. De output van SEO is gespiegeld en heeft gefungeerd als input voor de SEA search campagnes. 

Dit alles heeft geresulteerd in 6 hoofdcategorieën, 200.000 woorden aan nieuwe content, 400 nieuwe (sub)categoriepagina’s, 12 nieuwe search campagnes (NL/BE), 2.600 nieuwe advertentiegroepen en ruim 20.000 nieuwe, unieke en ultra-relevante advertenties. 

De (relevante) zoekwoordcombinaties met minder dan 50 zoekopdrachten per maand hebben we geautomatiseerd door middel van Adcore. Op basis van de productfeed worden dagelijks dynamische advertenties geschreven voor de producten binnen de hoofdcategorieën in combinatie met kleuren, dessins en alle andere producteigenschappen. Op deze manier missen we geen volume en fungeert deze campagne als scout voor nieuwe zoekwoordcombinaties. Dat snelheid en kwaliteit hand in hand kunnen gaan blijkt uit de kwaliteitsscore van onze Search campagnes met een gemiddelde van 9.5 dit jaar. 

Snelle ontwikkeling van non-branded SEO omzet

In januari 2018 hebben we €20.000,- extra SEO budget geïnvesteerd in contentcreatie. Als we op basis van dit bedrag de extra organisch gerealiseerde omzet berekenen, hebben we momenteel een directe maandelijkse ROI van 2200%, nog los van de omzet die elke maand terugkomt en doorgroeit. Waar we in het begin van de samenwerking voor slechts 3.000 zoektermen rankten, doen we dat momenteel voor 16.000 zoektermen organisch. 

SEO resultaten zijn in dit geval minder afhankelijk van de branded campagnes dan gedacht. Als we kijken naar het organisch verkeer op al onze categorieën is er gemiddeld 91.2% non-branded verkeer, waarbij er zelfs categorieën zijn waarop we 100% non-branded verkeer binnenhalen. Website-breed zitten we nu op 65% non-branded en 35% branded organisch verkeer.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment