Sites publieke omroep trekken te weinig bezoekers

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 24 jun 2011 in nieuws

Er kan door de publieke omroep 2,5 miljoen euro worden bespaard door meer focus aan te brengen in webactiviteiten. Dat zegt The Boston Consulting Group in een tussenrapportage. Vijftig procent van het webaanbod trekt maar weinig bezoekers.

Op het internet worden middelen van de landelijke publieke omroep soms versnipperd ingezet. Om te bezuinigen, zou strakker moeten worden gestuurd op toegevoegde waarde van de site. Dit betekent dat websites alleen worden ontwikkeld indien zij waarde toevoegen aan het bestaande aanbod. Dat zegt de Boston Consulting Group (BCG) in een zojuist verschenen tussenrapportage.

De Nederlandse Publieke Omroep kan volgens de adviesgroep tussen de 120 en 135 miljoen euro besparen door fusies, intensievere samenwerking en vermindering van overhead, maar ook op internet.

De Publieke Omroep vervult op dit moment met 160 FTE werkzaam in innovatie en nieuwe media een pioniersrol in de ontwikkelingen binnen het digitale domein. Men ontwikkelt mobiele websites, spelers, gadgets en widgets voor sociale media en toepassingen in HTML5. Ruim vijftig procent van de sites blijkt echter minder dan 10.000 unieke bezoekers per maand te trekken. Daarom adviseert de adviesgroep webpagina’s kleinschalig op te zetten en ze alleen bij succes van het tv- of radioprogramma uit te breiden.

De Publieke Omroep heeft wel een rol als aanjager van technologische ontwikkelingen in het digitale domein. Zo werd bijvoorbeeld in 2009 al een iPhone-app van UitzendingGemist gelanceerd, toen het marktaandeel van iPhone nog slechts twee procent was. De rol van de NPO maakt het volgens de adviesgroep noodzakelijk om vanwege financiële overwegingen zeer bewuste keuzes te maken in het innovatiebeleid. Nog vaker dient getoetst te worden of (op basis van de kennis van vandaag) uitzicht bestaat op het bereiken van voldoende massa via een bepaalde technologie. Er kan ook kleinschalig worden geïnvesteerd in de initiële ‘hypefase’ van een technologische innovatie, zegt Boston Consultancy. Het innemen van een selectief vooruitstrevende rol in het digitale domein kan resulteren in ongeveer 1,5 miljoen euro aan besparingen.

Daarnaast kan de Publieke Omroep meer ontwikkelen vanuit de gezamenlijkheid, waardoor additioneel twee miljoen euro kan worden bespaard. Op dit moment maken omroepen veelal eigen keuzes op digitaal gebied. Dit betekent dat de eigen specifieke voorkeuren voor platforms, kanalen en technische standaarden worden gevolgd. Er worden geen omroepbrede standaard algemene voorwaarden toegepast bij het inschakelen van ontwikkelaars.

The Boston Consulting Group adviseert ook de inzet van multimediale redacties doordat redacteuren hun platforms en items kunnen ‘hergebruiken’ en ontsluiten naar meerdere platforms. Indien de meeste video- en audioredacties van omroepen multimediaal zouden werken, zou ongeveer een miljoen euro kunnen worden bespaard op de huidige bezetting.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment