Met welke content haal je succes op YouTube? Begin eens met helpen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 12 sep 2019 in nieuws

Merken die YouTube inzetten doen dat grotendeels door te kiezen voor het produceren van gelikte campagnefilms met forse productiekosten en dito budgetten. Of ze werken samen met een bekende influencer, die je veel views oplevert, maar volgende maand ook samenwerkt met je concurrent – als die net iets meer biedt.

Bovenstaande vormen kunnen zeker effectief zijn, maar de meeste merken vergeten vaak de enorme kans die het videoplatform ook biedt: namelijk dáár zijn waar jouw doelgroep zich aan het informeren en oriënteren is voor zijn of haar volgende aankoop. Om die kans te benutten is de aanpak vrij simpel: help de klant en je genereert views. Degene die het beste helpt, wint en verschijnt bovenaan in de zoekresultaten. 

Waarom gebruikt men YouTube? Om problemen op te lossen  

Wellicht verrassend voor sommigen, want de associatie is voor velen vooral kattenfilmpjes en plat vermaak, maar kijkers willen niet enkel vermaakt worden op YouTube. Zeker, veel mensen gebruiken YouTube om video’s te bekijken van hun favoriete kanalen en influencers, maar de belangrijkste reden om het platform te gebruiken is een andere: ze zijn actief op zoek naar antwoorden. 

Bron afbeelding: https://www.thinkwithgoogle.com/advertising-channels/video/self-directed-learning-youtube/

De belangrijkste reden waarom kijkers het platform gebruiken is om een probleem rondom huis of auto op te lossen (65 procent van de respondenten). 54 procent van de gebruikers geeft aan dat ze YouTube gebruiken om een specifiek probleem op te lossen. YouTube functioneert hierbij als zoekmachine en een plek die mensen gebruiken om nieuwe dingen te leren. Video’s zijn daarbij dé oplossing voor deze problemen. En die kans laten veel Nederlandse merken nu nog onbenut.

Contentstrategie: begin van onderaf te bouwen 

Om antwoord te geven op de vraag welk type content goed scoort op haar platform, heeft YouTube in 2015 het Hero/Hub/Hygiene-model ontwikkelt. (De derde H stond in het begin voor Help, later werd dit verandert in Hygiene). In het kort: Hero-content zijn de een of twee momenten per jaar dat je grootschalig uitpakt en ondersteunt met veel (betaald) bereik en support. Hub-content is regelmatig verschijnende content, die je publiek boeit en ervoor zorgt dat ze blijven terugkomen. En de onderste laag, de Help of Hygien-laag, is content die mensen – die naar relevante content zoeken – bereikt.

Veel merken en marketingmanagers zijn zeer bedreven in het creëren van de Hero en Hub-content, maar besteden geen aandacht aan Help-content. Er is geen fundament en kijkers verdwijnen net zo snel als jouw betaalde promotie stopt. En als iemand zoekt naar een instructie hoe hij of zij het product dat jij verkoopt moet gebruiken (How-To), of het product daadwerkelijk aansluit bij zijn of haar verwachtingen (Review), komt hij of zij niet uit bij jou, maar bij een slimme concurrent of zelfstandige met een camera. Degene die misschien niet het grootste budget heeft, maar wel snapt dat antwoord geven op een vraag een kans biedt om in contact te komen met geïnteresseerde klanten. Begin daarom net als bij het bouwen van een huis (of piramide in dit geval) altijd bij het fundament.

3 tips om te beginnen met helpen 

Hierboven heb ik je proberen te overtuigen dat ‘helpen’ jouw succes kan brengen. Maar hoe voer je dit uit? Drie tips: 

  1. Breng alle relevante vragen van jouw publiek in beeld. Vaak heb je dit al gedaan met ‘regulier’ SEO-onderzoek. Gebruik dat als input, realiseer je dat mensen anders zoeken op YouTube dan in Google en bouw dit verder uit. 
  2. Bekijk de concurrentie. Gedraag je als consument, zoek in YouTube en analyseer waarom bepaalde video’s bovenaan verschijnen en andere niet. 
  3. Verdiep je in YouTube SEO. Als je weet hoe het zoekalgoritme precies werkt, kan je die inzichten gebruiken in jouw voordeel.

YouTube is een geweldig reclameplatform. Je kunt er geweldig campagne voeren, views en aandacht kopen met laserscherpe targeting, maar één tip: begin nu eerst eens na te denken over behulpzame content, help jouw potentiële klanten, want dan komt succes op YouTube een grote stap dichterbij.

Peter Minkjan is een van de oprichters van 5PM, een bureau dat uitgevers en merken helpt aan succes op YouTube. Hij is één van de sprekers op het Emerce Update #4: YouTube voor merken en makers op 19 september. Peter zal daar een sessie verzorgen over YouTube SEO: hoe zorg je ervoor dat jouw video op #1 rankt?



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment